Ny C-klasse med mere plads og lavere vægt

Det er en ”opgradering til et højere rejseniveau”, siger Mercedes-Benz om sin nye C-klasse, der vokser, bliver lettere og får en lang række nye sikkerheds- og komfortsystemer.

Nyt om biler

Efter syv år er det blevet tid til en ny Mercedes-Benz C-klasse. Og der er sket rigtig meget denne gang, og som så ofte med en helt ny Mercedes-model ser nye tekniske systemer dagens lys.

Den nye Mercedes-Benz C-klasse har fået mere rene linjer - med klar inspiration fra den nye S-klasse.
Den nye Mercedes-Benz C-klasse har fået mere rene linjer - med klar inspiration fra den nye S-klasse.
Håndgribeligt er det, er bilen er vokset ”for at tage højde for, at folks stigende højde”. Akselafstanden er øget med markante otte cm, mens længden er vokset ti cm og bredden fire cm. Bilen er nu 4,69 meter lang.

Nu større end A-klasse sedan

Vokseværket må give en del mere plads i kabinen, men var så at sige også nødvendigt, for A-klasse-sedanen, CLA, er længere end den hidtidige C-klasse sedan. Fremover er C-klassen i det mindste seks cm længere.

Bagagerummet er vokset en bagatel, fem liter, til 480 liter.

C-klassen kommer inden så længe i denne hybridversion med 25,6 km pr. liter og sammenlagt over 200 hestekræfter.
C-klassen kommer inden så længe i denne hybridversion med 25,6 km pr. liter og sammenlagt over 200 hestekræfter.
Trods de større dimensioner er den nye C-klasse sedan ”op til” 100 kg lettere, hvoraf de 70 kg skyldes et lettere karrosseri, der nu har en høj andel af aluminium – fra ti procent i forgængeren til nu næsten 50 procent.

Headup-display og søvnighedsadvarsel

C-klassen kan også fås med headup-display, som viser hastighed, fartgrænser, navigationsoplysninger samt forskelige meddelelser fra bilen.

En sværm af sikkerhedssystemer, netop introduceret i E- og S-klassen, kan fås til den nye C-klasse.

En “Attention-assist” er standard – et system, der advarer, hvis føreren er ved at blive døsig og ukoncentreret. I kombination med indbygget navigationsanlæg kan det på motorveje anvise nærmeste rasteplads.

Avanceret nødbremse

En sværm af avanceret komfort- og sikkerhedsudstyr kan tilkøbes. Det gælder bl.a. denne syvtommers skærm.
En sværm af avanceret komfort- og sikkerhedsudstyr kan tilkøbes. Det gælder bl.a. denne syvtommers skærm.
Derudover virker et nødbremsesystem ved op til 200 km i timen, og kan ved op til 50 km/t. opdage stillestående biler. Ved hastigheder op til 40 km/t. kan systemet helt undgå en bagendepåkørsel af en holdende bil.

Nødbremsesystemet kan også opdage krydsende trafik, inklusive fodgængere.

Klarer selv køkørsel - uden vejstriber

Distronic Plus kan udbygges med styrehjælp og gøre bilen semi-selvkørende ved køkørsel. Op til 60 km/t. kan bilen automatisk følge bilen foran, selv når vejstriberne mangler eller er meget utydelige.

Hvis man bestiller bilen med skiltegenkendelse, kan den nu også genkende indkørsel forbudt-skilte og advare, hvis man er på vej ind ad en ensrettet gade. Om det også kan give alarm, hvis man er på vej ind på motorvejen i forkert retning, fremgår ikke.

C-klassen fås med denne ekstra enhed placeret ovenover den store kontrolknap. Den øverste kan bl.a. brues til at skrive på med fingeren. Bilen forstår håndsktift på alle sprog, påstår Mercedes-Benz.
C-klassen fås med denne ekstra enhed placeret ovenover den store kontrolknap. Den øverste kan bl.a. brues til at skrive på med fingeren. Bilen forstår håndsktift på alle sprog, påstår Mercedes-Benz.
C-klassen får også glæde af det nye, avancerede lygtesystem, der fuldautomatisk kan blænde delvist ned lige omkring med- eller modkørende, men ellers grundlæggende køre med det lange lys tændt hele tiden.

Tre motorer nu - mange flere senere

Tre motorer er til rådighed fra begyndelsen. C 220 Bluetec (2.1 liter, 170 hk, 25 km/l), C 180 (1,6 liter, 156 hk, 20,0 km/l) og C 200 (2,0 liter, 184 hk, 18,9 km/l).

Mange flere motorer er klar kort tid senere. Det gælder en 1,6 liters diesel med mellem 115 og 136 hestekræfter. Den nuværende 2,2 liters diesel vil desuden komme i ydelser fra 115 til 204 hestekræfter.

På benzinsiden er planlagt i alt fem varianter fra 156 til 238 hestekræfter. En sekscylindret med 333 hk vil følge.

To hybrider

Desuden kommer den nye C-klasse som el-diesel-hybrid. C 300 Bluetec Hybrid yder hhv. 27 og 204 hk fra el- og dieselmotor og får en officiel økonomi på 25,6 km pr. liter. En version med opladningsmulighed kommer endnu senere.

Mercedes-Benz oplyser, at bilen kan bestilles med det samme, men siger ikke noget om, hvornår leverancen i Europa begynder – med mindre den oplysning står godt gemt i den særdeles lange pressemeddelelse.