Bilproducenterne har siden årsskiftet skullet strække sig lidt længere for at nå alle fem Euro NCAP-stjerner. Her skærpede bilklubbernes fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde nemlig endnu en gang kravene til bilers sikkerhed.
Mest markant er ændringen af de grænseværdier og den vægtning af de forskellige testkategorier, der afgør antallet af stjerner. Eksempelvis hæves grænsen for, hvor godt bilerne skal klare sig i kategorien barnesikkerhed, hvis alle fem stjerner skal tændes, ligesom fodgængertesten opdateres.
SE OGSÅ: De mest sikre er en broget skare
Bilerne er blevet mere sikre
”Udviklingen af bilers sikkerhed går stærkere end nogen sinde før. Der ingen tvivl om, at Euro NCAP kan tage sin del af æren for udviklingen ved gennem årene løbende at have skærpet kravene til bilers sikkerhed overfor producenterne. Det er en udvikling, der gerne skulle fortsætte, og derfor vil Euro NCAP også hæve barren de kommende år,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Et af de områder, hvor der i år vil ske ændringer, er i vurderingen af de aktive sikkerhedssystemer. Den kommer nu til også at omfatte de automatiske nødbremsesystemer, også kaldet AEB, og systemer, der enten advarer føreren, hvis bilen er på vej ud over vejens kantstriber eller tilmed hjælper med at holde bilen på vejen.
Store ændringer i crashtesten fra 2015
Systemerne vil i 2014 alene indgå i det samlede regnestykke for point, men allerede fra næste år skal biler være udstyret med AEB, hvis de skal have topkarakter.
”2015 bliver i det hele taget et forandringsår i Euro NCAP, hvor testprotokollen ændres. Eksempelvis indføres en helt ny form for frontalkollision. Også metoden ved test af fodgængersikkerheden opdateres. FDM havde også gerne set, at man indførte en egentlig bagende-kollisionstest, men det har Euro NCAP valgt ikke at tage med denne gang. Der er dog ingen tvivl om, at kravene til bilproducenterne er skruet i vejret - både i år og i 2015 - til gavn for sikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen.