Bybilen er kommet til København

Delebilen Car2go har gjort sit indtog i hovedstaden. Dermed tilbydes et nyt transportmiddel, der kan være et supplement og en konkurrent til alle andre typer: taxi, tog, bus, cykel, egen bil og traditionelle delebiler.

Delebilen er for alvor kommet til København.
Nyt om biler

Et helt nyt transportmiddel er dukket op i gaderne i København. Den dynamiske delebil, som er populær i mange europæiske og nordamerikanske byer, gjorde sin entré i den danske hovedstad midt i september i form af Car2go-systemet.

200 af de hvide, topersoners Smart Fortwo står til rådighed for alle, der opretter sig og har et kørekort.

Delebilen låses op med chipkortet, der føres hen over en læser i forruden. Fotos: Torben Arent
Delebilen låses op med chipkortet, der føres hen over en læser i forruden. Fotos: Torben Arent

Derefter er det en enkel sag at snuppe en bil til kortere ture i hovedstaden. 3,50 pr. minut trækkes automatisk fra betalingskortet.
 

Højst 300-400 m væk

Bilerne står spredt ud over zonen, som dækker næsten hele Københavns Kommune og hele Frederiksberg. Nøglen til Car2go er en smartphone-app, som viser, hvor nærmeste ledige bil er. Den bør ikke være mere end 300-400 meter væk, siger Car2go.

Hvis det går som håbet, vil antallet af biler vokse og zonen blive udvidet efter, hvor behovet er.  Københavns Lufthavn, som nu ligger uden for zonen, er blandt de første ønsker, Car2go har.

- Delebiler er perfekt til København, og københavnerne er perfekte til delebiler, sagde den administrerende direktør for Car2go, Thomas Beermann ved starten i København.

Ved start og afslutning af hver tur, skal man svare på, om bilen er skadet.
Ved start og afslutning af hver tur, skal man svare på, om bilen er skadet.

Den danske chef, Andes Kragelund, nævner tre ting, der gør, at delebilsordningen giver mening i København: Der skal være god kollektiv transport, københavnerne er klar til at prøve noget nyt, og kommunen har en grøn transportagenda.

- Med vores delebil behøver man ikke altid tage sin egen bil med ind til byen, argumenterer Anders Kragelund.

Kan reserveres 30 minutter før

Bilen kan reserveres i 30 minutter, og når man er fremme ved den, åbnes mikrobilen via abonnementskortet. Inde i bilen sidder nøglen, og bilens navigationsskærm byder velkommen. Her skal man give en hurtig bedømmelse af renhed og evt. skader, og så kan man køre.

Smart’erne er benzindrevne, og hvis der skulle være for lidt brændstof på, kan man tanke med det benzinkort, som ligger i bilen. Ti minutters gratis kørsel belønnes brugeren med..

Bilerne kan efterlades på alle offentlige parkeringspladser undtagen de få steder, hvor der er tidsbegrænsning. I Frederiksberg Kommune, hvor de to første timer er gratis, må brugerne også gerne tjekke ud, da det indbyggede parkeringssystem fra Easy Park sørger for at betale efter to timers stilstand.

SE OGSÅ: Toyotas vilde vision for bytrafik

Dyr må medtages, når de er ”pakket ind”, en cykelholder bliver der arbejdet på, mens helt små børn ikke er en god kombination med Car2go. Der er kun et passagersæde, og det er foran, og Car2go tillader af hensyn til andre brugere ikke, at passagerairbaggen kobles fra.  

På den indbyggede navigationsskærm kan man se, om man er inden for den zone (rød), hvor bilen må afleveres.
På den indbyggede navigationsskærm kan man se, om man er inden for den zone (rød), hvor bilen må afleveres.

Priserne er ret enkle. 3,50 kr. i minuttet eller maks. 135 kr. i timen. En dag kan maks. koste 500 kr.

Der er dog et maksimum på 50 km pr. ”lejemål”, så hvis man bliver fristet til en tur til stranden i Tisvildeleje, løber det op, da badebyen ligger uden for zonen, og man dermed ikke kan tjekke ud, mens man bader. Ekstra km koster 3,50 kr.

Selvrisiko 5.000 kr.

Brugerne har i princippet en selvrisiko på op til 5.000 kr., men Car2go vil i praksis acceptere mindre ridser og erkender i øvrigt, at det kan være svært at henføre buler til en bestemt bruger. Men ved færdselsuheld eller større skader skal man være forberedt på at ryste op med selvrisikoen.

For at bruge bilerne skal man være oprettet, og det koster 200 kr. Indtil 1. november er det dog gratis. Inden man kan begynde at bruge bilerne, er det nødvendigt at møde op i en butik tilhørende teleselskabet 3 eller Car2gos kontor midt i København for at få tjekket kørekort og sygesikringsbevis.

Der er ikke noget månedligt gebyr, da Car2go også gerne vil bruges af folk, der kun sjældent har brug for en delebil.