Citroën DS hedder de franske luksusbiler i Europa, men i Kina er mærket for længst gået solo, hedder udelukkende DS og sælges gennem sine helt egne, eksklusive forhandlere.
Den udvikling er også på vej i Europa, men det er ikke afgjort, hvor hurtigt det kommer til at gå med at få flere modeller, egen ledelse og måske sige helt farvel til Citroën-navnet.
Men i Kina buldrer DS-toget afsted. En dedikeret DS-fabrik blev indviet i efteråret i Sydkina, og nu kommer nye modeller myldrende som supplement til de tre eksisterende DS3, DS4 og DS5, hvoraf de to første har det store økonomske handikap, at de importeres fra Europa.Første SUV: 6WR
Særlig vigtig er den nye DS 6WR, som er DS’ stjerne på biludstillingen Auto China 2014 og mærkets første SUV.
Den nye SUV ser nydelig ud, selv om dens særlige brun-lilla speciallak slet ikke kommer til sin ret under udstillingens kunstlys, beklager produktchef for de kinesiske DS-modeller, André Dufour i Beijing. Men bilen virker noget ordinær i forhold til de forventninger, Citroën havde skabt med konceptbilen fra sidste år, den vilde Wild Rubis.
Ikke alene er der skruet voldsomt ned for de visuelle virkemidler, produktionsmodellen er også markant mindre end det næsten fem meter lange koncept. Så for en gangs skyld skulle man ikke kun trække 10-20 procent fra konceptudgavens design, men snarere 90 procent.4,50 meter lang
6WR er på størrelse med en europæisk SUV som Audi Q3. Længden er 4,55 m, bredden 1,86 m og akselafstanden 2,73 meter.
DS-bilen har intet tilfælles med den Citroën-SUV, som Citroën viser samtidig på Auto China-udstillingen. DS-modellen er et halvt nummer større og baseret på en anden platform.
LÆS OGSÅ: Citroën klar med SUV - men ikke til Europa
Firehjulstræk indgår ikke i teknikken, men traction control-systemet har en funktion kaldet Grip Control, som hjælper på fremkommeligheden. Bilen fås med to benzinmotorer, e-THP 160 og THP 200, begge kombineret med automatgear.
Selv om DS 6WR ser ud til at være perfekt til Europa, kommer den næppe til os, selv om Citroën ikke totalt udelukker muligheden. I givet fald ville det formentlig skulle være i form af import fra Kina, idet bilen er baseret på PSA-gruppens gamle Platform II, som ikke længere produceres i Europa, hvor den er afløst af den mere avancerede og lette EMP2-platform.Helt ny sedan
Den anden nyhed er en sedan i mellemstørrelse. DS 5LS hedder bilen, der deler platform og akselafstand med DS5 og 6WR. Den vises bl.a. i en ”GTI”-version med tilføjelsen ”R”.
5LS R, som stadig kaldes et koncept, har en 1,6-liters turbomotor med 300 hk og 400 Nm koblet til en sekventiel gearkasse. Chassiset er sænket 15 mm, og sporvidden foran er øget.
Ny navnepolitik
Mærkets vokseværk giver sig bl.a. udtryk i en ny navngivning af modeller. Det er ikke længere nok med et enkelt tal efter mærkenavnet. Derfor hedder den nye sedan DS 5LS og SUV’en DS 6WR.En fjerde kinesisk produceret DS-model har premiere om nogle måneder.
DS skal stå på egne ben
I Europa er der også udsigt til, at DS bliver større og mere selvstændigt ifølge Peugeot-Citroëns nye "Back in the Race"-plan.
Det kan komme på tale at droppe Citroën-navnet, og at DS får sin egen ledelse. Det bekræfter højtstående kilder i Citroën over for Motor. Spørgsmålet er mest, hvor hurtigt det kommer til at gå.
LÆS OGSÅ: alle nyhederne fra Auto China 2014