Citroën DS hedder de franske luksusbiler i Europa, men i Kina er mærket for længst gået solo, hedder udelukkende DS og sælges gennem sine helt egne, eksklusive forhandlere.
Den udvikling er også på vej i Europa, men det er ikke afgjort, hvor hurtigt det kommer til at gå med at få flere modeller, egen ledelse og måske sige helt farvel til Citroën-navnet.

Første SUV: 6WR
Særlig vigtig er den nye DS 6WR, som er DS’ stjerne på biludstillingen Auto China 2014 og mærkets første SUV.
Den nye SUV ser nydelig ud, selv om dens særlige brun-lilla speciallak slet ikke kommer til sin ret under udstillingens kunstlys, beklager produktchef for de kinesiske DS-modeller, André Dufour i Beijing. Men bilen virker noget ordinær i forhold til de forventninger, Citroën havde skabt med konceptbilen fra sidste år, den vilde Wild Rubis.

4,50 meter lang
6WR er på størrelse med en europæisk SUV som Audi Q3. Længden er 4,55 m, bredden 1,86 m og akselafstanden 2,73 meter.
DS-bilen har intet tilfælles med den Citroën-SUV, som Citroën viser samtidig på Auto China-udstillingen. DS-modellen er et halvt nummer større og baseret på en anden platform.
LÆS OGSÅ: Citroën klar med SUV - men ikke til Europa
Firehjulstræk indgår ikke i teknikken, men traction control-systemet har en funktion kaldet Grip Control, som hjælper på fremkommeligheden. Bilen fås med to benzinmotorer, e-THP 160 og THP 200, begge kombineret med automatgear.

Helt ny sedan
Den anden nyhed er en sedan i mellemstørrelse. DS 5LS hedder bilen, der deler platform og akselafstand med DS5 og 6WR. Den vises bl.a. i en ”GTI”-version med tilføjelsen ”R”.
5LS R, som stadig kaldes et koncept, har en 1,6-liters turbomotor med 300 hk og 400 Nm koblet til en sekventiel gearkasse. Chassiset er sænket 15 mm, og sporvidden foran er øget.
Ny navnepolitik

En fjerde kinesisk produceret DS-model har premiere om nogle måneder.
DS skal stå på egne ben
I Europa er der også udsigt til, at DS bliver større og mere selvstændigt ifølge Peugeot-Citroëns nye "Back in the Race"-plan.
Det kan komme på tale at droppe Citroën-navnet, og at DS får sin egen ledelse. Det bekræfter højtstående kilder i Citroën over for Motor. Spørgsmålet er mest, hvor hurtigt det kommer til at gå.
LÆS OGSÅ: alle nyhederne fra Auto China 2014