400 hvide elbiler spredt ud over hele København skal nu give hovedstadens indbyggere og besøgende endnu et transportilbud.
Som den anden dynamiske delebil gør BMWs Drive Now-bybilsystem sin entre i København 3. september.

Nærmeste bil findes via telefonen, det er muligt at reservere den gratis i et kvarter og bilen åbnes med et chipkort.
Elektrisk BMW i3
Mens Car2Go, der ejes af Daimler, benytter topersoners Smart Fortwo, består Drive Nows danske flåde af den elektriske BMW i3. Den firepersoners kulfiberbil på fire meters længde har en heftig 170 hestes elmotor og kan ifølge Motors erfaring køre omkring 125 km pr. opladning.

En anden forskel mellem de to systemer er, at Drive Now-bilerne kan åbnes og betales med Rejsekortet – når man er oprettet som kunde hos delebilsselskabet.
Belønning for at lade
Der er ikke krav om, at elbilen, som Autolib i Paris, skal efterlades ved en ladestander. Men er man ved at parkere tæt på en lader, opfordres man til at sætte bilen til opladning og belønnes med nogle gratis minutter. 125 steder inden for zonen kan delebilens lade.

Til lufthavnen - mod mérpris
Dertil kommer 25 kr., hvis bilen efterlades i nogle yderzoner som Turborg Havn, på Refshaleøen eller ved Hvidovre Hospital. I Københavns Lufthavn (P7) er der et tillæg på 50 kr. både ved aflevering og afhentning.
Parkeringsbøder pålægges et ekstra gebyr på 250 kr., og så er der et oprettelsesgebyr på 250 kr. Selvrisikoen er på 5.000 kr., men kan halveres for 10 kr. pr. tur. Oprettelse koster 250 kr. og kan klares online ved at uploade foto af kørekort samt indtaste kreditkortoplysninger. Der ikke er ingen faste, løbende gebyrer.
Drive Now drives i Danmark af Arriva, og det er første gang, at Drive Now lader andre står for driften. København er også første by, hvor flåden udelukkende består af elbiler.