Nu skal vi dele elbiler

BMWs delebilsordning Drive Now begynder i København 3. september. 400 elbiler vil være spredt ud over primært Københavns og Frederiksberg kommuner.

Nyt om biler

400 hvide elbiler spredt ud over hele København skal nu give hovedstadens indbyggere og besøgende endnu et transportilbud.
Som den anden dynamiske delebil gør BMWs Drive Now-bybilsystem sin entre i København 3. september.

I hele det grå område kan delebilerne hentes og efterlades. I de skraverede områder kommer der et ekstra gebyr på.
I hele det grå område kan delebilerne hentes og efterlades. I de skraverede områder kommer der et ekstra gebyr på.
Konceptet afviger ikke meget fra Københavns første bybilsordning, Car2Go. Bilerne står spredt ud over byen og kan efterlades hvor som helst inden for zonen, hvor det er lovligt at parkere, og der ikke er tidsbegrænsning. Man betaler pr. minut.

Nærmeste bil findes via telefonen, det er muligt at reservere den gratis i et kvarter og bilen åbnes med et chipkort.

Elektrisk BMW i3

Mens Car2Go, der ejes af Daimler, benytter topersoners Smart Fortwo, består Drive Nows danske flåde af den elektriske BMW i3. Den firepersoners kulfiberbil på fire meters længde har en heftig 170 hestes elmotor og kan ifølge Motors erfaring køre omkring 125 km pr. opladning.

Drive Now bliver i Danmark drevet af Arriva, der sidste år var ene om at byde på licensen hos Københavns Kommune. Eon er med som strømleverandør, Rejsekortet A/S samarbejder, og Regionshovedstaden giver tilskud. Foto: Torben Arent
Drive Now bliver i Danmark drevet af Arriva, der sidste år var ene om at byde på licensen hos Københavns Kommune. Eon er med som strømleverandør, Rejsekortet A/S samarbejder, og Regionshovedstaden giver tilskud. Foto: Torben Arent
Drive Now har en noget større zone, hvor bilerne må efterlades og dermed kan samles op. Der vil i gennemsnit være en ledig bil inden for 300 meter, siger Drive Now. Zonen strækker sig fra Københavns Lufthavn i syd til Hellerup Station i nord. Inden længe tilføjes nogle ”øer” som Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby og Hvidovre og Herlev hospitaler.

En anden forskel mellem de to systemer er, at Drive Now-bilerne kan åbnes og betales med Rejsekortet – når man er oprettet som kunde hos delebilsselskabet.

Belønning for at lade

Der er ikke krav om, at elbilen, som Autolib i Paris, skal efterlades ved en ladestander. Men er man ved at parkere tæt på en lader, opfordres man til at sætte bilen til opladning og belønnes med nogle gratis minutter. 125 steder inden for zonen kan delebilens lade.

Man låser sig ind i delebilerne med det almindelige Rejsekort (eller et dedikeret Drive Now-kort) via en sensor i forruden. Taxametret tæller først, når man starter bilen. Foto: Torben Arent
Man låser sig ind i delebilerne med det almindelige Rejsekort (eller et dedikeret Drive Now-kort) via en sensor i forruden. Taxametret tæller først, når man starter bilen. Foto: Torben Arent
Prisen er som udgangspunkt simpel: 4 kr. pr minut man kører i bilen. En time kan maks. koste 190 kr. Parkeres bilen, men opretholder reservationen, koster det 2,50 kr. i minuttet uanset om det er i og uden for zonen. Det er dog gratis kl. 0-6.

Til lufthavnen - mod mérpris

Dertil kommer 25 kr., hvis bilen efterlades i nogle yderzoner som Turborg Havn, på Refshaleøen eller ved Hvidovre Hospital. I Københavns Lufthavn (P7) er der et tillæg på 50 kr. både ved aflevering og afhentning.

Parkeringsbøder pålægges et ekstra gebyr på 250 kr., og så er der et oprettelsesgebyr på 250 kr. Selvrisikoen er på 5.000 kr., men kan halveres for 10 kr. pr. tur. Oprettelse koster 250 kr. og kan klares online ved at uploade foto af kørekort samt indtaste kreditkortoplysninger. Der ikke er ingen faste, løbende gebyrer.

Drive Now drives i Danmark af Arriva, og det er første gang, at Drive Now lader andre står for driften. København er også første by, hvor flåden udelukkende består af elbiler.