Cactus tilbage til Citroëns rødder

Med den fuldstændig åbne og simple konceptbil Cactus M går Citroën videre med Cactus-idéen. Inspirationen er den klassiske Méhari.

Nyt om biler

Cactus M har klare lighede med C4 Cactus, men der er også forskelle foruden at konceptbilen her er åben. Fotos: Citroën
Cactus M har klare lighede med C4 Cactus, men der er også forskelle foruden at konceptbilen her er åben. Fotos: Citroën
Den højst utraditionelle Cactus er blevet en markant succes for Citroën og kan nærmest blive en ny start og en ny profil for det franske mærke. Så den nuværende Cactus bliver afgjort ikke den eneste.

En ny – og oplagt – vej at gå er en åben udgave, og en sådan uhøjtidelig, åben version giver Citroën et bud på på Frankfurt-udstillingen midt i september.

Helt åben

Cactus M er en fuldstændig åben bil uden tag eller egentlig kaleche, og der er ingen døre til bagsædet. Når man skal ind og ud bagtil, foregår det ved at kravle over vognsiden.

Cactus M er en helt åben bil i konceptudgaven. En kaleche kan sættes på, men det er uklart, hvor kalechen befinder sig, når den ikke er i brug.
Cactus M er en helt åben bil i konceptudgaven. En kaleche kan sættes på, men det er uklart, hvor kalechen befinder sig, når den ikke er i brug.
Bogstavet M henviser til Méhari, der var en praktisk og ukompliceret bil fra 1968. Den bil var også helt åben og uden bagdøre.

Inspireret af C4 Cactus - men anderledes

Designligheden med C4 Cactus er tydelig, men konceptbilens design er anderledes mere dristigt og kraftigt inspireret af konceptbilen Aircross. Bl.a. er skærmene mere markerede end på C4 Cactus.

SE OGSÅ: Cactus på stikkerne som SUV

Andre forskelle er den opretstående forrude, store frihøjde og store, smalle hjul. ”Grip Control” giver en forbedret fremkommelig i terræn, uden at bilen har firehjulstræk.

Konceptbilen kan få et telt sat bagpå til friluftsoplevelser. Bilen som sådan kan også få monteret en stofkaleche.
Konceptbilen kan få et telt sat bagpå til friluftsoplevelser. Bilen som sådan kan også få monteret en stofkaleche.

Kabinen har materialer, som kendes fra sports- og friluftsliv. F.eks. kan kabinen skylles af med vand, da der er monteret afløb i bunden af bilen. Bilen kan transformeres til ”liggevogn” ved at lægge sæderne ned, og konceptbilen kan forsynes med et telt bagtil.

Det virker sansynligt, at bilen kommer i produktion. 

En del af inspirationen til Cactus M kommer fra Méhari-bilen, der kom i 1969.
En del af inspirationen til Cactus M kommer fra Méhari-bilen, der kom i 1969.