Natten på landet er farlig

Der sker mange alvorlige ulykker om natten. Men mørke er ikke dominerende faktor. I særdeles mange tilfælde skyldes ulykkerne høj promille, høj fart og hasarderet kørsel. Bilerne i natulykkerne er gamle, og det gør det hele meget værre.

Bilist

Et mindre ragnarok hersker på de mørke landeveje. Det billede tegner sig nærmest i den nyeste rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU. Kommissionen har set nærmere på 27 alvorlige ulykker, der er sket i landzone om natten.

Natulykkerne har flere dødsofre end andre ulykker, og berusede bilister – meget berusede – høj fart og risikovillig kørsel spiller en voldsom rolle.

Høj promille

I to ud af tre af de undersøgte ulykker havde alkohol betydning. Og det var ikke bare på kanten af de lovlige 0,5 promille. Oftest var promillen over 1,0.

I de 27 ulykker indgik tre fodgængere, der blev påkørt af en bil. Alle tre fodgængere var berusede.

Men det er ikke kun alkoholen i sig selv, der bliver til et problem i trafikken. En ud af tre berusede trafikanter havde sociale konflikter og aggression forud for ulykken. Ophidselsen var med til at påvirke deres adfærd, vurderer Havarikommissionen.

Mange kørte for hurtigt

Lidt over halvdelen af trafikanterne kørte hurtigere end tilladt, da ulykken skete, og overskridelserne har i de fleste tilfælde haft afgørende betydning. En del af dem, der ikke kørte over fartgrænsen, kørte alligevel for hurtigt efter forholdene.

Blandt de bilister, der kørte i fritiden, var der mange med ”risikobetonet” adfærd. Knap halvdelen kørte for hurtigt, i nogle tilfælde for spændingens skyld, og der var der ofte indikationer på, at de var misbrugere af alkohol eller andre stoffer. Nogle havde domme for spritkørsel, og over halvdelen var dømt for at overtræde færdselsloven. Flere havde ikke kørekort, og flere kørte uden sikkerhedssele.

Mørke betyder noget, men natten betyder meget

Mørke har i nogle af ulykker haft en selvstændig betydning, men mindst seks af de 27 ulykker kunne lige så godt være sket i dagslys.

Træthed spiller en rolle, men HVUs undersøgelse kan ikke dokumentere, at det er en meget stor faktor. Ved to ulykker var det afgørende, at føreren faldt i søvn, men det vurderes, at træthed sandsynligvis har forringet en del trafikanternes præstationer og haft en betydning for flere af ulykkerne.

Mange anbefalinger

Havarikommissionens kommer med en lang række anbefalinger, der kan hjælpe på problemet med natulykkerne:

* Indsats mod kørsel om natten i påvirket tilstand, bl.a. gennem forstærket politikontrol på udvalgte steder på landeveje om natten og krav om, at dømte spiritusbilister får installeret alkohollås.

* Indsats mod for høj hastighed, bl.a. gennem forstærket politikontrol på landeveje, automatiske hastighedskontrol og øget fokus i køreundervisningen på, at hastighed skal tilpasses efter forholdene

* Bedre vejafmærkning, fokus på rigtig lygteføring m.v., som kan gøre det lettere for trafikanterne at orientere sig i mørke.

* Øget fokus på at bruge refleks og reflekterende tøj og udbredelse af avanceret nødbremsesystem med fodgængerdetektor i bilerne.

* Udbredelse af træthedsalarm i bilerne, information om træthed/risiko samt flere rumleriller for at forebygge ulykker på grund af søvn.

* At der ved køb af brugt bil vælges biler med ESC samt med gardin- og sideairbags.

* Træer og andre faste genstande for tæt på vejen fjernes.

SE OGSÅ: Nye biler giver forrygende beskyttelse