Tæt trafik truer Københavns fremtid

Trafikken i hovedstaden risikerer om få år at sande helt til, viser ny rapport. Årsagen er blandt andet flere indbyggere i København og for dårlig samspil i den kollektive trafik. Akut behov for investeringer og prioritering af infrastrukturprojekter, mener FDM.

Trafik

Opleves trafikken i og omkring København i dag som en daglig prøvelse, er det for intet at regne i forhold til, hvordan det vil se ud om få år.

I dag sidder bilisterne i hovedstadsområdet i kø ni millioner timer om året, men allerede i 2025 vil det tal stige til 18 millioner timer, hvis der ikke findes en løsning på den stigende trængsel, viser ny rapport fra Region Hovedstaden.

For to mia. kr. spildtid

Den megen spildtid er dog ikke kun et irritationsmoment bag rattet, den er også dyr. Ifølge rapporten Transport for Greater Copenhagen går samfundet i dag glip af to milliarder kroner årligt som følge af trængsel på vejene. Får trafikken lov at sande til, vil tallet stige til fire milliarder kroner, eller hvad der svarer til knap 10.000 årsværk, i 2025.

Det er blandt andet udsigten til godt 200.000 nye indbyggere i København de næste 15 år, der sætter ikke bare vejene men også den kollektive transport under pres. Derfor vil Region Hovedstaden nu sætte sig nu i spidsen for en indsats, der skal sikre en mere effektiv og bedre koordineret infrastruktur.

SE VIDEO: Flaskehalse skaber trafikkaos

Kollektiv trafik skal være mere effektiv

Den 106 sider lange rapport retter dog først og fremmest en kritik af samspillet i den kollektive trafik.

”Der er potentiale for en mere sammenhængende kollektiv trafik og mere effektiv drift,” som det pragmatisk er formuleret i rapporten, der blandt andet har analyseret paraplyorganisationen DOT – Din Offentlige Transport. Samarbejdet har siden januar 2015 favnet Movia, DSB og Metroselskabet.

Den nuværende DOT-konstruktion indebærer imidlertid en række udfordringer i forhold til at skabe en mere sammenhængende kollektiv transport i Greater Copenhagen, hedder det blandt andet i rapporten:

”De trafikale udfordringer kalder på helhedsorienterede løsninger, som går på tværs af selskaber, trafiksystemer og transportformer. Udgangspunktet bør være borgernes behov frem for de enkelte trafikselskabers interesser. Det skal for eksempel være nemt at skifte mellem transportformerne, at komme på tværs af S-togs-linjerne, og at få sin cykel med, uanset om man tager Metro, S-tog, lokalbane eller en kommende letbane,” siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Trafikken har fået sit fyrtårn

Akut behov for langsigtet strategi

Skal flere danskere i fremtiden undgå at spilde flere timer i trafikken, er der dog ingen vej uden om konkrete tiltag på vejene, mener FDM.

”Efter trængselskommissionen afsluttede sit arbejde, er det politiske momentum tabt. Der er akut behov for, at der politisk tages initiativ til en langsigtet strategi for, hvordan vi ikke bare i hovedstadsområdet men i hele landet, får trafikken til at flyde. Helt konkret er der behov for en ny økonomisk investeringsramme og prioritering af nødvendige infrastrukturprojekter,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.