VW Phaeton genopstår som kineserbil

Phideon er en ny limousine i femmeters klassen og en slags afløser for Phaeton, der døde som udløber af dieselsagen. Phideon er kun for Kina.

Nyt om biler

Phideon har mærkets nye, brede front. Fotos: Torben Arent
Phideon har mærkets nye, brede front. Fotos: Torben Arent
VW har fået et nyt flagskib. Det hedder Phideon, måler over fem meter i længden og er udstyret med den nyeste teknologi.

Men inden en europæisk direktør eller minister begynder sig at glæde sig til den som tjenestebil, skal de vide, at kæmpebilen er reserveret til kineserne.

Bygges og sælges i Kina

Phideon skal bygges i Kina og kun sælges dér. På de kanter afløser den den europæisk producerede Phaeton, der fik fremskyndet sin dødsdom af dieselskandalen.

VW Phideon har et ret konservativt design.
VW Phideon har et ret konservativt design.

Der går adskillige år, før der uden for Kina kommer en ny Phaeton – som i øvrigt bliver en elbil. 

Selv om Phideon kun er til Kina, er der ikke sparet på isenkrammet. Bl.a. bliver limousinen første VW med nattesyn.

300 hestekræfter

Versionen, der vises frem på Auto China 2016-udstillingen, er den firehjulstrukne topmodel med sekscylindret 3.0 TSI-motor på 300 hk.

Kabinen er luksuriøs og både designet til de, der vil køre selv, og de der har en chauffør til jobbet. Bilen har plads til fem, men er primært beregnet til fire, der sidder ekstra godt.
Kabinen er luksuriøs og både designet til de, der vil køre selv, og de der har en chauffør til jobbet. Bilen har plads til fem, men er primært beregnet til fire, der sidder ekstra godt.
Phideon er første VW-model på koncernens nye MLB-platform, der er designet til store og mellemstore modeller med langsliggende motorer, og som udgangspunkt er baghjulstrukne.

Audi Q7 og A4 benytter samme platform.