- Den største opgave var faktisk ikke at køre en moderne bil gennem Afrika – men af passere somme tider endda meget kaotiske grænser.

Stort papirarbejde ved grænser
20 lande skulle holdet igennem, og ved mange af grænseovergangene i Afrika kunne forholdene være mildt sagt uorganiserede, og et stort papirarbejde skulle til. For at passere grænserne hurtigst muligt, havde holdet forberedt de nødvendige dokumenter, og de fik hjælp fra lokale for at speede papirarbejdet ved grænserne op.

Det fremgår ikke af meddelelsen fra The Longest Drive, hvorfra og hvortil holdet fløj, hvorfor det var nødvendigt eller hvordan de 19 timers ”straf” er regnet ud.
Seks timer ad gangen
Ud over at krydse grænser var den anden store udfordring at køre bilen nonstop.

Præcis kørsel, passende hvil og forsigtig behandling af bilen var nødvendig for at klare turen. F.eks. tog alle stop på tankstationer under otte minutter, skift fra vinterdæk blev også klaret på under otte minutter, og selv to ødelagte fælge blev repareret på omkring 40 minutter.
Fire punkteringer og dårlig diesel

Deres Porsche Cayenne måtte indkassere i alt tre ødelagte fælge, fire punkterede dæk, en ødelagt støddæmper, en revnet frontrude og en bukket affjedring. Teamet måtte også slås med problemer efter at have tanket op med lavkvalitet brændstof i Etiopien. Men det problem blev løst ved at tanke bedre brændstof næste gang.
På den 17..475 km lange tur brugte Porschen 1.949 liter diesel svarende til ni km pr. liter.