8 dage og 21 timer bag rattet

Tre maratonkørere med en dansker i spidsen har sat rekord på turen fra det nordligste Norge til det sydligste Afrika. 8 dage, 21 timer og 3 minutter brugte deres Porsche på den 17.475 km lange tur.

Nyt om biler

- Den største opgave var faktisk ikke at køre en moderne bil gennem Afrika – men af passere somme tider endda meget kaotiske grænser.

Trafikken er meget blandet mange steder i Afrika. Mere vilde dyr end dromedaren her er et stort sikkerhedsproblem. Fotos: The Longest Drive
Trafikken er meget blandet mange steder i Afrika. Mere vilde dyr end dromedaren her er et stort sikkerhedsproblem. Fotos: The Longest Drive
Sådan siger den danske maratonkører og eventyrer Jan Kalmar, efter at der lykkedes ham og hans to holdkammerater i ”The Longest Drive” at sætte verdensrekord i at køre hurtigst fra Nordkap i Nordnorge til Kap Agulhas i Sydafrika.

Stort papirarbejde ved grænser

20 lande skulle holdet igennem, og ved mange af grænseovergangene i Afrika kunne forholdene være mildt sagt uorganiserede, og et stort papirarbejde skulle til. For at passere grænserne hurtigst muligt, havde holdet forberedt de nødvendige dokumenter, og de fik hjælp fra lokale for at speede papirarbejdet ved grænserne op.

Den 17.000 km lange rute fra det nordligste Norge til det sydligste Afrika.
Den 17.000 km lange rute fra det nordligste Norge til det sydligste Afrika.
Tiden på 8 dage, 21 timer og 3 minutter er ifølge The Longest Drive 7 timer og 6 minutter hurtigere end den hidtidige rekord. Tiden inkluderer en frivillig parkering på 19 timer og 10 minutter for at kompensere for en flyvning.

Det fremgår ikke af meddelelsen fra The Longest Drive, hvorfra og hvortil holdet fløj, hvorfor det var nødvendigt eller hvordan de 19 timers ”straf” er regnet ud.

Seks timer ad gangen

Ud over at krydse grænser var den anden store udfordring at køre bilen nonstop.

Det var nødvendigt at flyve en mindre del af strækningen. The Longest Drive fortæller ikke, hvor det skete.
Det var nødvendigt at flyve en mindre del af strækningen. The Longest Drive fortæller ikke, hvor det skete.
Oftest kørte hver mand et stint på seks timer. Andre udfordringer var vilde dyr. Derfor måtte både kører og codriver være fuldt koncentreret hele tiden, fortæller Jan Kalmer. 

Præcis kørsel, passende hvil og forsigtig behandling af bilen var nødvendig for at klare turen. F.eks. tog alle stop på tankstationer under otte minutter, skift fra vinterdæk blev også klaret på under otte minutter, og selv to ødelagte fælge blev repareret på omkring 40 minutter.

Fire punkteringer og dårlig diesel

Vejene er mange steder i Afrika i elendig forfatning.Firehjulstræk er afgørende.
Vejene er mange steder i Afrika i elendig forfatning.Firehjulstræk er afgørende.

Deres Porsche Cayenne måtte indkassere i alt tre ødelagte fælge, fire punkterede dæk, en ødelagt støddæmper, en revnet frontrude og en bukket affjedring. Teamet måtte også slås med problemer efter at have tanket op med lavkvalitet brændstof i Etiopien. Men det problem blev løst ved at tanke bedre brændstof næste gang.

På den 17..475 km lange tur brugte Porschen 1.949 liter diesel svarende til ni km pr. liter.