Tyske elbiler kører markant længere

Batteriteknologien gør hurtige fremskridt for tiden. BMW i3 og VW Golf øger begge den officielle rækkevidde fra 190 til 300 km. Det skulle betyde 200 km under dagligdags forhold.

Nyt om biler

Elbiler bliver hastigt mere og mere anvendelige. I en udvikling, der ikke var forudset ved bilernes introduktion, får de to førende tyske elbiler nu øget deres rækkevidde med næsten 60 procent.

Inden for kort tid har BMW meddelt, at i3 til sommer kan fås med et nyt batteri, der øger den officielle rækkevidde fra de nuværende 190 til 300 km, og VW siger præcis det samme om sin e-Golf. Her er introduktionen i slutningen af året, når Golf har fået et facelift.

200 km i praksis

Begge producenter omsætter de ca. 300 km ifølge NEDC-normen til omkring 200 km i praksis.

Den forbedrede BMW i3, kaldet 94 Ah, får et batteri på 33 kilowatttimer mod nu 18,8 kWh på 60 Ah-versionen. Også den nye version kan fås med fås en lille benzinmotor som rækkeviddeforlænger.

Hos Golf forøges batteriet fra 24,4 til 35,8 kilowatttimer ifølge foreløbige oplysninger.

Det er umiddelbart ikke klart, hvordan VW kan øge rækkevidden med 58 procent, når batteriet kun vokser 47 procent. Hos BMW er det omvendt, her øges batteriet mere end rækkevidden.

Samme størrelse og ladetid

Selv om de nye litium-ion-batterier kan indeholde mere energi, skulle opladningstiden ikke nødvendigvis blive længere. Heller ikke den fysiske størrelse af batterierne øges. 

Mens VW kun vil sælge den forbedrede version, fortsætter BMW med at tilbyde versionen med kort rækkevidde.

Med den forbedrede rækkevidde følger de tyske mærker i hælene på Nissan, der i to omgange har øget den officielle rækkevidde til 250 km.