Er det realistisk at lade elbiler op under kørslen? Det skal to forsøg i Sverige, begge med lastbiler, nu undersøge.

Oplades med 90 km/t.
Når forsøgslastbilen kører på denne elektrificerede strækning, hæves en pantograf og med 750 volt jævnstrøm lynlades lastbilens batteri.
Lastbilen er en opladningshybrid og kan fortsætte et stykke på strøm alene eller kombinere elmotoren og dieselmotoren.

Også forsøg med strømskinne i vejen
Et andet forsøg går i gang næste år i nærheden af Stockholms Arlanda-lufthavn. Her vil strømmen blive leveret via en skinne nedlagt i vejbanen – omtrent som i en modelracerbane eller modeltog. Forskellen er, at ladningen af lastbilen foregå ved induktion, dvs. uden at der er fysisk kontakt.
De svenske myndigheder ser elveje som et middel til at gøre vejtransporten, særligt den tunge trafik, CO2-fri.
Hvert af de to forsøg skal løbe i to år.