Lastbiler skal køre på strøm

Forsøg i Sverige skal vise, om ”elektriske veje” er en god måde til at gøre biler eldrevne, når det gælder langdistancekørsel og tung trafik.

Bilist

Er det realistisk at lade elbiler op under kørslen? Det skal to forsøg i Sverige, begge med lastbiler, nu undersøge.

Nærmest som en sporvogn får lastbilen strøm fra luften, men lastbilen kan gemme strømmen i sine batterier til senere brug. Foto: Trafikverket
Nærmest som en sporvogn får lastbilen strøm fra luften, men lastbilen kan gemme strømmen i sine batterier til senere brug. Foto: Trafikverket
Den første af to elveje er sat i drift på E16 udenfor Gävle i Midtsverige. På en to km lang strækning er der 5,4 meter oppe ophængt elledninger over motorvejen efter forbillede fra sporvogne.

Oplades med 90 km/t.

Når forsøgslastbilen kører på denne elektrificerede strækning, hæves en pantograf og med 750 volt jævnstrøm lynlades lastbilens batteri.

Lastbilen er en opladningshybrid og kan fortsætte et stykke på strøm alene eller kombinere elmotoren og dieselmotoren.

De to pantografer kører automatisk op og ned. Gennem dem kan lastbilen blive opladet med 750 volt ved hastigheder op til 90 km/t. Foto: Scania
De to pantografer kører automatisk op og ned. Gennem dem kan lastbilen blive opladet med 750 volt ved hastigheder op til 90 km/t. Foto: Scania
Forsøgslastbilen er udviklet af Scania, mens Siemens har stået for opladningsteknikken.

Også forsøg med strømskinne i vejen

Et andet forsøg går i gang næste år i nærheden af Stockholms Arlanda-lufthavn. Her vil strømmen blive leveret via en skinne nedlagt i vejbanen – omtrent som i en modelracerbane eller modeltog. Forskellen er, at ladningen af lastbilen foregå ved induktion, dvs. uden at der er fysisk kontakt.

De svenske myndigheder ser elveje som et middel til at gøre vejtransporten, særligt den tunge trafik, CO2-fri.

Hvert af de to forsøg skal løbe i to år.