Danmarks smukke motorvej ruller sig ud

11. september åbner de 17 km motorvej gennem Silkeborg og Gudenådalen. Silkeborgmotorvejen er nok Danmarks både dyreste og flotteste motorvej.

Trafik

Ankomsten til Silkeborg bliver noget af det flotteste, man kan opleve på en dansk motorvej.

Når Silkeborgmotorvejen åbner sent om aftenen den 11. september, binder den ikke bare Aarhus og Herning knaldhamrende effektivt sammen og gør Silkeborg fredelig. Der skabes også en af de mest spektakulære køreture i Danmark.

SE OGSÅ: Vejfest sætter Silkeborg på den anden ende

Turen gennem den gennemskårede bakketop med en dyrepassage højt oppe markerer den snarlige ankomst til Silkeborg.Efter broen går det kraftigt ned mod Gudenådalen. Fotos: Torben Arent
Turen gennem den gennemskårede bakketop med en dyrepassage højt oppe markerer den snarlige ankomst til Silkeborg.Efter broen går det kraftigt ned mod Gudenådalen. Fotos: Torben Arent

Tag med på forpremiere

Motor har taget forskud på den smukke tur. Kommer man fra Aarhus, er det som at lande med fly på en fremmed ø, når Søhøjlandet pludselig åbenbarer sig foran forruden. Højt på en gennemgravet bakketop ser bilisterne grønt i grønt, når de i en svag højrekurve gennem Nordskoven lægger an til landing i Gudenådalen via en 500 meter lang højbro.

Trafikanterne på den gamle hovedvej ved siden af kan se, at den høje bro står elegant på lange søjler, der minder om de omgivende grantræer.

Den 500 meter lange landskabsbro, der bærer motorvejen ned mod Gudenådalen. Broens design kan dog ikke direkte nyedes fra motorvejen.
Den 500 meter lange landskabsbro, der bærer motorvejen ned mod Gudenådalen. Broens design kan dog ikke direkte nyedes fra motorvejen.

Efter frakørslen til Silkeborg Ø og C samt Resenbro, hvor FDM Jyllandsringen ligger, fortsætter motorvejen på en 350 meter lang bro over Gudenåen. Herfra kan man om bagbord få et hurtigt kik til kanoerne på Silkeborg Langsø.

Sidder man i kanoen – eller kører på den gamle hovedvej – fremtræder broens piller som trækroner. Eller hænder, hvor fingrene bærer brodækket, som er arkitektens forestilling.

Motorvejen går gennem en 300 meter lang tunnel. Den er anlagt for at mindske overskæringen af den nordlige del af Silkeborg by.
Motorvejen går gennem en 300 meter lang tunnel. Den er anlagt for at mindske overskæringen af den nordlige del af Silkeborg by.

Orange bymotorvej

Ved ankomsten til selve Silkeborg skifter vejen markant karakter fra blå-grøn natur til orange og rustfarvet by. Vejen borer sig ned gennem den fede morænejord, og i takt med at vi dykker til seks meter under overfladen, vokser rustrøde spunsvægge op i begge sider. De suppleres med det, der bliver bymotorvejens varemærke: orange støjafskærmninger.

Efter en 300 meter lang tunnel kører vi hurtigt efter hinanden under en stribe broer, som i mørke vil tilføje en ny oplevelse med indbyggede lyseffekter i rækværket.

Bydelen af motrovejen har en markant signatur: de rustrøde spunsvægge og de orange støjskærme.
Bydelen af motrovejen har en markant signatur: de rustrøde spunsvægge og de orange støjskærme.

Motorvejsrejsen sender os nu tilbage til naturen, som kan nydes fra tre lange og høje broer, og skønheden og variationen aftager langsomt, så man kan vænne sig til den mere flade fornemmelse på resten af turen mod Herning.

'Danmarks smukkeste motorvej'

Ingen tilgængelig statistik viser prisen pr. nybygget motorvejs-kilometer, og der er ingen smagsdommere, der kårer den smukkeste motorvej i Danmark. Men med sin budgetpris på 6,6 mia. kr. svarende til 228 mio. kr. pr. km er motorvejen to til seks gange dyrere end gennemsnittet i Danmark og formentlig den dyreste nogensinde.

Strækningen gennem Silkeborg by har et omfattende ITS-anlæg. Det kan advare, sænke farten og spærre vognbaner. Det sker af hensyn til tunnelstrækningen.
Strækningen gennem Silkeborg by har et omfattende ITS-anlæg. Det kan advare, sænke farten og spærre vognbaner. Det sker af hensyn til tunnelstrækningen.

I smukhed bliver det svært at finde andet end ruten over Storebælt, der kan konkurrere i motorvejens skønhedskonkurrence.

Motorvejen gennem Silkeborg vil afkorte køreturen mellem Aarhus og Herning ad rute 15 med mindst 12 minutter, har Vejdirektoratet beregnet, selv om turen bliver et par km længere. I myldretiderne kan tidsbesparelsen blive væsentlig større.

Den nye strækning er udstyret med ét af de brune turistskilte. Det er dog ikke Gudenådalen, der reklameres for, men derimod det lokale museum.
Den nye strækning er udstyret med ét af de brune turistskilte. Det er dog ikke Gudenådalen, der reklameres for, men derimod det lokale museum.

110-130 km/t.

Fartgrænsen er 130 km i timen som på begge sider af Silkeborg, men på syv km gennem byen må der maks. køres 110 km/t. Dynamiske skilte omkring tunnelen kan sænke grænsen yderligere ved ”hændelser”.

Motorvejen mellem Aarhus og Herning hedder Herningmotorvejen, men det er lykkedes Silkeborg Kommune at overtale Vejdirektoratet til, at strækningen gennem Silkeborg – præcis hvor lang en strækning er uvist – til at kalde den Silkeborgmotorvejen.

Projektleder i Vejdirektoratet, Mike Boesen, har ført det store anlægsarbejde det sidste stykke i mål. Han kommer langt fra til at bruge hele budgettet på 6,6 mia. kr.
Projektleder i Vejdirektoratet, Mike Boesen, har ført det store anlægsarbejde det sidste stykke i mål. Han kommer langt fra til at bruge hele budgettet på 6,6 mia. kr.

Dermed findes der nu to Herningmotorveje – én øst for Silkeborg og én vest for.