Volkswagens nye mærke: Moia

Volkswagen Group har lanceret sit 13. ’mærke’. Det skal beskæftige sig med delebiler, taxi-tjenester og anden ’ny mobilitet’. Moia skal være verdens førende i 2025.

Trafik

Det lyder nærmest som et trafikselskab i den danske hovedstad, men det Volkswagen-koncernens billet til fremtiden.

Moia er navnet på det nye firma i Volkswagen-koncernen, som også kaldes det 13. mærke, og som skal beskæftige sig med ’ny mobilitet’. Det er ting som delebiler, samkørselstjenester, taxiservice i stil med Uber, digitale tjenester og elektriske biler. Førerløse biler kunne også indgå en gang.

Vil være førende i verden

Moia bliver en central brik i koncernens annoncerede, markante ændring hen mod at blive globalt førende inden for bæredygtigtig og alternativ mobilitet. Det skal være opnået i 2025.

Chefen for nystartede Moia er Ole Harms, Til højre Volkswagens koncernchef Matthias Müller. Foto: Volkswagen
Chefen for nystartede Moia er Ole Harms, Til højre Volkswagens koncernchef Matthias Müller. Foto: Volkswagen

Formålet er både at få en solid del af den kraftige forandinrg, som spås inden for individuel transport og at få Volkswagen sparket ud af den reelle og imagemæssige krise, som dieselskandalen har skabt.

Ud over at tilbyde sine egne tjenester til kunder, skal det nye firma være med til at skabe bæredygtige forandringer på tværs af alle mærker inden for nye mobilitet. Det kan ske alene eller i samarbejde med byer og eksisterende transportsystemer.

Også ikke-bilejere skal være Volkswagen-kunder

- Moia skal hjælpe os med at få en dybere forståelse for nye former for mobilitet, hvordan, man gør dem endnu mere attraktive i fremtiden og at tilbyde et meget mere alsidigt tilbud end i dag, sagde koncernchef Matthias Müller ved præsentationen af det nye mærke.

- Selv om ikke alle fortsat vil eje deres egen bil i fremtiden, kan Moia være med til, at alle kan være kunde i vores firma på en eller anden måde, tilføjede han.

Et af de største potentialer på kort sigt vil være alternative taxitjenester og samkørsel, vurderer det nye firma. Volkswagen-gruppen er for nylig gået ind i Gett, der er en sådan udbyder.

Hovedkvarter i Berlin

Det nye mærke får hovedkvarter i Berlin, som administrerende direktør for Moia, Ole Harms, betegner som det ideelle sted for et fremtidsorienteret og innovativt firma som Moia.

- Storbyen Berlin er perfekt, fordi det er her, et firma som Moia skal finde de kreative hjerner og iværksættervirksomheder, vi behøver. Med Moia vil vi også demonstrere, at innovative mobilitetsløsninger er mulige uden for Silicon Valley, forklarer Harms med henvisning til firmaer som Uber, Lyft og Tesla.

Forsøg i Hamborg

Et af de første konkrete eksempler på Moias aktiviteter vil dukke op i Hamborg, da Volkswagen og bystyret i efteråret indgik aftale om et treårigt forsøg med at gøre transport i byen mere miljøvenlig, sikker, pålidelig og effektiv.

Erfaringerne herfra vil indgå i Moias fremtidige projekter i Europa.