Parkeringsvagten har fire øjne på taget

Københavns Kommunes p-vagter har fået et nyt våben: fotobil der automatisk tjekker 1.000 biler i timen. Der er dog ikke udsigt til flere bøder.

Trafik

Der er kommet nye og super effektive parkeringsvagter i København. De sædvanlige gående p-vagter i sorte uniformer bakkes nu op af fotobiler, der ruller igennem gaderne med 30-50 km i timen.

Det er tagboksen, der gør arbejdet. Her sidder kameraerne og anden elektronik og backup-batteri. Udstyret bruger så meget strøm, at Københavns Kommune har fraveget sit princip om kun at bruge elbiler. Udstyret er leveret af Schweers Consult Group. Fotos: Torben Arent
Det er tagboksen, der gør arbejdet. Her sidder kameraerne og anden elektronik og backup-batteri. Udstyret bruger så meget strøm, at Københavns Kommune har fraveget sit princip om kun at bruge elbiler. Udstyret er leveret af Schweers Consult Group. Fotos: Torben Arent
Tre styks VW Caddy fyldt med kameraer i tagboksen er sat ind mod bilister, der ikke har betalt for at parkere. Og det er et effektivt våben. For mens en almindelig parkeringsvagt kan tjekke ca. 25-30 biler i timen inklusive andre gøremål og udskrivelse af afgifter, klarer Caddy’en ca. 1.000 biler i timen.

På ti minutter kan der nemt være mindst lige så mange ”hits”, biler der ikke har betalt.

Det er mennesker, der udskriver afgiften

Trods den digitale udvikling og bilens effektivitet, er det dog stadig ikke den, der udskriver p-afgifter. Løbende sendes data på alle de biler, der ikke har betalt, til de en-tre cyklende p-vagter, der følger i kølvandet på skannerbilen.

Parkeringsvagt Derya kan tjekke 1.000 biler i timen fra sin bil. Men for det meste kan hun bedre lide at gå på gaden og snakke med folk.
Parkeringsvagt Derya kan tjekke 1.000 biler i timen fra sin bil. Men for det meste kan hun bedre lide at gå på gaden og snakke med folk.

De kan se de mulige ulovlige parkeringer på deres håndterminal – inklusive præcis placering. Det er så deres opgave at tjekke bilen på normal måde, inklusive observeringstid, og udskrive en p-afgift.

Grunden til den manuelle kontrol er bl.a., at bilen ikke kan se, om der ligger et handikapskilt i forruden, om en varevogn er ved at læsse af, eller om bilisten har stået henne ved betalingsautomaten.

Tjekker ikke ulovlig parkering

Desuden registrerer scannerbilerne kun ikke-betalt parkering – ikke om biler holder ulovligt, f.eks. foran indkørsler eller for tæt på kryds. Systemet ved helt eksakt, hvor byens 30.000 betalingspladser er, og tjekker kun dem. Scannerbilerne kontrollerer heller ikke, om en bil har holdt for længe på et sted med tidsbegrænset parkering.

I tagboksen sidder fire kameraer, to der peger fremad og to, der peger til siden. Hvert kamera kan tage 120 billeder i sekundet, så ingen synlig nummerplade bliver overset.
I tagboksen sidder fire kameraer, to der peger fremad og to, der peger til siden. Hvert kamera kan tage 120 billeder i sekundet, så ingen synlig nummerplade bliver overset.

Center for Parkering ved Københavns Kommune forsikrer, at data ikke gemmes. Biler, der har rent mel i posen, registreres slet ikke, og biler, der ikke har, gemmes i systemet i 30 minutter. Er en p-vagt ikke nået frem inden for den tid, slipper man.

Selv om de nye scannerbiler er effektive, vil de næppe resultere i flere parkeringsafgifter, vurderer Center for Parkering. Bilerne betyder nemlig færre gående p-vagter, og det skal give en årlig besparelse på 4,5 mio. kr.

SE OGSÅ: Parkeringsselskaber skal oprette klagenævn