Spansk minibil har store ambitioner

Seat lancerer en ny Ibiza, der vokser markant i rummelighed og teknologi. Dermed får Seat lov at komme før VW Polo og Skoda Fabia med ny generation minibil og ny platform.

Nyt om biler

For Seat er det et stort øjeblik. Ibiza er det spanske Volkswagen-mærkes vigtigste og historisk mest betydningsfulde model, så det er topchefen selv, der i hjembyen Barcelona præsenterer femte generation Ibiza.

Den nye Seat Ibiza har markante, trekantede kørelyslygter. Fuld LED-lys er muligt. Fotos: Torben Arent
Den nye Seat Ibiza har markante, trekantede kørelyslygter. Fuld LED-lys er muligt. Fotos: Torben Arent
Første Ibiza kom i 1984, og modellen er til dato solgt i 5,4 mio. eksemplarer.

Første mini med MQB-teknik

Præsentationen af den nye Ibiza er ikke mindre betydningsfuld af, at bilen er første model i Volkswagen-koncernen på den helt nye MQB-A0-platform – et forhold Seat-chefen ikke undlod at gøre opmærksom på.

SE OGSÅ: Tag vel imod MQB-A0

Når Ibiza kommer til salg i Danmark til juni, er det tekniske fundament vigtigt for de kommende kunder. Det betyder nemlig, at Ibiza bliver mærkbart mere rummelig og katapulteres op i toppen af klassen, når det gælder teknologi.

Baglygterne er som forlygterne trekantede. Lygterne er også meget små.
Baglygterne er som forlygterne trekantede. Lygterne er også meget små.

Ti cm større akselafstand

Bilens længde er uændret, men akselafstanden er øget voldsomme ti cm (95 mm). Bredden er vokset ni cm og sporvidden fem-seks cm. Det batter noget.

Motors første prøvesidning afslører ualmindelig god plads, også på bagsædet. Her går Ibiza i modsat retning af andre nyheder, hvor design åbenbart koster på plads. En person på 183 cm sidder fint bag sig selv, og selv loftshøjden er rigelig.

Målebåndet fortæller om en øget benplads på fire cm, øget loftshøjde foran på godt to cm og knap to cm bag. Bredden i kabinen er vokset fire cm.

Meget stort bagagerum

Den sorte plade i midten er radaren til nødbremsen. De to mindre sensorer i siderne er til den automatiske parkeringsfunktion.
Den sorte plade i midten er radaren til nødbremsen. De to mindre sensorer i siderne er til den automatiske parkeringsfunktion.
Og et vokseværk mere: Bagagerummet er blevet markant større - 63 liter – så det når op på 355 liter. Det er klassens bedste, siger Seat.

Ved den nydelige førerplads er det særlig synligt, at trykskærmen i midten – næppe standard i alle udgaver – er helt oppe på otte tommer.

Nødbremse standard

Ibiza nyder også godt af de nyeste sikkerhedsfremskridt. Således får minibilen nødbremse af den fine slags, der også kan reagere på personer. Bemærkelsesværdigt: Nødbremsen bliver standard i alle versioner og i hele Europa.

Baglygten er et markant designelement på den nye Seat Ibiza.
Baglygten er et markant designelement på den nye Seat Ibiza.

Bilen vil også kunne fås med adaptiv fartpilot, advarsel mod biler i den blinde vinkel, køassistent og døsighedsalarm.

Seks motormuligheder

Ibiza fås med tre benzinmotorer: trecylindret 1.0 TSI med 95 eller 115 hk med turbo og direkte indsprøjtning samt – fra slutningen af 2017 - en helt ny 1.5 firecylindret med 150 hk. Dieselerne, alle på 1,6 liter, fås med 80, 95 eller 110 hk.

Ottetommers skærm er en mulighed. Ibiza kan også fås med wifi til kabinen - en usædvanlig ting i miniklassen.
Ottetommers skærm er en mulighed. Ibiza kan også fås med wifi til kabinen - en usædvanlig ting i miniklassen.
Som Ibiza står i topudgaver og toppudset i rampelyset på scenen i Barcelona ser den godt ud. Pæn, solid og med en kende skarphed – det sidste ses særligt på bilens sider og markante LED-lygter. Den er også loyal mod mærkets aktuelle designstil, men overrasker ikke og der er heller ikke meget af det mere emotionelle ’middelhavsdesign’, som mærket så småt forsøgte at gøre til virkelighed for ti år siden.

Ingen tredørs eller stationcar

Ibiza fandtes engang som sedan, kaldet Cordoba, og de to seneste generationer har kunnet fås som stationcar. Begge dele er fortid, og det samme er den tredørs. Den nye Ibiza kommer ikke som stationcar.

Kabinen er konventionel med fin overskuelighed og fornuftig fralægsplads. Seat leger ikek ligefrem med farver som nogle konkurrenter, men tværpanelet fås dog i en lys farve.
Kabinen er konventionel med fin overskuelighed og fornuftig fralægsplads. Seat leger ikek ligefrem med farver som nogle konkurrenter, men tværpanelet fås dog i en lys farve.
I stedet vil Seat, helt i tidsånden, senere i år lancere den lille crossover Arona i stedet for. Arona er bygget med helt samme teknik som Ibiza.

SE OGSÅ: Seat gør klar til mini-SUV