For Seat er det et stort øjeblik. Ibiza er det spanske Volkswagen-mærkes vigtigste og historisk mest betydningsfulde model, så det er topchefen selv, der i hjembyen Barcelona præsenterer femte generation Ibiza.

Første mini med MQB-teknik
Præsentationen af den nye Ibiza er ikke mindre betydningsfuld af, at bilen er første model i Volkswagen-koncernen på den helt nye MQB-A0-platform – et forhold Seat-chefen ikke undlod at gøre opmærksom på.
Når Ibiza kommer til salg i Danmark til juni, er det tekniske fundament vigtigt for de kommende kunder. Det betyder nemlig, at Ibiza bliver mærkbart mere rummelig og katapulteres op i toppen af klassen, når det gælder teknologi.

Ti cm større akselafstand
Bilens længde er uændret, men akselafstanden er øget voldsomme ti cm (95 mm). Bredden er vokset ni cm og sporvidden fem-seks cm. Det batter noget.
Motors første prøvesidning afslører ualmindelig god plads, også på bagsædet. Her går Ibiza i modsat retning af andre nyheder, hvor design åbenbart koster på plads. En person på 183 cm sidder fint bag sig selv, og selv loftshøjden er rigelig.
Målebåndet fortæller om en øget benplads på fire cm, øget loftshøjde foran på godt to cm og knap to cm bag. Bredden i kabinen er vokset fire cm.
Meget stort bagagerum

Ved den nydelige førerplads er det særlig synligt, at trykskærmen i midten – næppe standard i alle udgaver – er helt oppe på otte tommer.
Nødbremse standard
Ibiza nyder også godt af de nyeste sikkerhedsfremskridt. Således får minibilen nødbremse af den fine slags, der også kan reagere på personer. Bemærkelsesværdigt: Nødbremsen bliver standard i alle versioner og i hele Europa.

Bilen vil også kunne fås med adaptiv fartpilot, advarsel mod biler i den blinde vinkel, køassistent og døsighedsalarm.
Seks motormuligheder
Ibiza fås med tre benzinmotorer: trecylindret 1.0 TSI med 95 eller 115 hk med turbo og direkte indsprøjtning samt – fra slutningen af 2017 - en helt ny 1.5 firecylindret med 150 hk. Dieselerne, alle på 1,6 liter, fås med 80, 95 eller 110 hk.

Ingen tredørs eller stationcar
Ibiza fandtes engang som sedan, kaldet Cordoba, og de to seneste generationer har kunnet fås som stationcar. Begge dele er fortid, og det samme er den tredørs. Den nye Ibiza kommer ikke som stationcar.

SE OGSÅ: Seat gør klar til mini-SUV