Et nyt, stort bilfirma synes på vej i Europa. Den franske PSA-gruppe, der står bag Peugeot, Citroën og DS, er i de afsluttende forhandlinger med General Motors om at købe det amerikanske firmas europæiske aktiviteter, Opel samt britiske Vauxhall.
At forhandlingerne pågår, bekræfter begge firmaer, men advarer om, at et frasalg af Opel ikke kan tages for givet.
Europas andenstørste
Hvis salget af Opel til PSA går igennem, vil General Motors, verdens tredjestørste bilkoncern, være helt ude af Europa. For ca. tre år siden droppede GM sit koreanske lavprismærke, Chevrolet, i Europa.
Sammenlægningen af Opel og Peugeot/Citroën/DS vil skabe Europas andenstørste bilkoncern. Med godt 16 procent af nybilsalget i Europa vil den nye fusion overhale Renault, men stadig ligge et godt stykke efter Volkswagen, der er på over 24 procent.
For PSA vil en indlemmelse af Opel betyde stordriftsfordele, men også at koncernen vil stå med tre mærker (ekskl. DS), som konkurrerer i samme mainstream-segment.
GM kan slippe for at tabe penge i Europa
For GM vil et salg betyde et farvel til et mangeårigt, økonomisk smertensbarn. Opel har givet underskud i årevis, og en langtidsplan om at Opel/Vauxhall skulle løbe rundt fra 2016, men det mål missede GM. Storbritanniens beslutning om at forlade EU og pundets kurs får den største del af skylden, og angiveligt vil det også gøre det svært for firmaet at få overskud på mellemlang sigt.
Opels exit fra Rusland i 2015 har også været dyrt.
På negativsiden - og den er ikke ubetydelig - mister GM adgang til hele det europæiske bilmarked og Opels ekspertise i små biler.
Gamle venner
PSA og GM har længe været gode venner, selv om aktieopkøb i hinanden i 2013 blev rullet tilbage kort efter. Men de to bilproducenter er fælles om to SUV-projekter og om indkøb. Resultatet af det samarbejde begynder netop nu at vise sig i form af Opel Crossland C og Grandland X. Desuden er en fælles varebil på vej.
GM har tidligere forsøgt at sælge Opel. Efter GM’s betalingsstandsning som følge af finanskrisen havde GM i 2009 aftalt at sælge Opel til et konsortium med østrigske-canadiske Magna International og en russisk bank, men i allersidste sekund fortrød GM for i stedet at forsøge at gøre Opel rentabelt.
Nu gøres altså et ny forsøg, som muligvis kan falde på plads inden for få dage.
SE OGSÅ: Fransk-amerikansk bilaffære er kølnet