Hyundai Tucson i nye klæder

Med navnet Tucson genopliver Hyundai-traditionen med at opkalde sine SUV-modeller efter amerikanske byer. Som første danske medie har Motor fået et smugkig på den nye model.

Motor har været til smugpremiere på Hyundai Tucson, der får officiel deb på Geneve-udstillingen.
Nyt om biler

Hyundais designchef, Peter Schreyer, der for nylig skiftede fra Kia, præsenterede den nye Tucson. Fotos: Bo Christian Koch
Hyundais designchef, Peter Schreyer, der for nylig skiftede fra Kia, præsenterede den nye Tucson. Fotos: Bo Christian Koch
Tucson er en vigtig model for Hyundai, idet den afløser ix35, som stod for 22 procent af Hyundais samlede salg i Europa i 2014.

Da SUV’er i det såkaldte C-segment samtidig er den hurtigst voksende klasse på det europæiske marked, er det ikke underligt, at den koreanske producent har sat alle sejl til og ladet den nye model designe og udvikle i Europa.

Bilen skal også produceres på Hyundais fabrik i Tjekkiet i modsætning til ix35, der blev bygget i Sydkorea.

"Let og agilt udseende"

Hyundai går nu tilbage til Tucson-navnet, som den forrige generation også hed. I mellemtiden har den mellemstore SUV heddet ix35.
Hyundai går nu tilbage til Tucson-navnet, som den forrige generation også hed. I mellemtiden har den mellemstore SUV heddet ix35.
Hyundais tyskfødte chefdesigner Peter Schreyer fremhævede ved præsentationen i Berlin, at man har bestræbt sig på at give den relativt tunge bil et let og agilt udseende:

- Tucson ser ud, som om den er i fart, selv når den står stille, mener han og henviser til, at forrudens hældning og skærmåbningernes facon bevidst er formgivet, så de udstråler fart og dynamik.

Derudover er designet meget i familie med de seneste modeller fra Hyundai med en stor, sekskantet grill, der minder lidt om Audi, led-lygter, der smyger sig om hjørnerne og en meget markeret sideprofil.

Stor forbedring indvendig

Indvendig er der tilsyneladende sket en del på materialefronten, idet Hyundai har bestræbt sig på at give bilen en mere eksklusiv kvalitetsfornemmelse. Materialerne er blødere og virker ved første øjekast også lækrere end i forgængeren.

Bag bagklappen er der pænt med plads: 513 liter rummer bagagerummet, og det er godt for en SUV.
Bag bagklappen er der pænt med plads: 513 liter rummer bagagerummet, og det er godt for en SUV.

Tucson er bygget på en helt ny platform, som ifølge Hyundai giver bilen bedre pladsforhold i kabinen, hvilket understreges af, at bagagerummet sluger 513 liter med bagsædernes ryglæn oppe.

Store muligheder for udstyr

Bilen er proppet med udstyr, både på komfortsiden og indenfor sikkerhed, men den danske importør kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvor meget der bliver standard på de biler, vi får at se herhjemme.

Blandt udstyret kan nævnes Smart Parking Assist System, der kan assistere både ved parallelparkering og parkering i båse. I samarbejde med Tom Tom tilbyder Hyundai et nyt navigationssystem, der skulle være tre gange hurtigere end forgængerens, og som leveres med syv års opdatering.

Automatisk nødbremse

På sikkerhedssiden kan Tucson fås med nødbremsesystem med tre programmer, som reagerer afhængig af, hvilken forhindring der dukker op, og ved hvilken hastighed. Desuden er der Lane Assist og blindvinkel-sensorer samt et nyudviklet system, som Hyundai kalder Rear Traffic Cross Alert, der afsøger et område 180 grader bag bilen for tværgående trafik.

Indvendig er der tilsyneladende sket en del på materialefronten, idet Hyundai har bestræbt sig på at give bilen en bedre kvalitetsfornemmelse.
Indvendig er der tilsyneladende sket en del på materialefronten, idet Hyundai har bestræbt sig på at give bilen en bedre kvalitetsfornemmelse.

Endelig er der skiltegenkendelse og en aktiv motorhjelm, der automatisk løfter sig bagtil for at afbøde slaget, hvis bilen rammer en fodgænger eller cyklist.

Mange motorer

Motorprogrammet bliver ganske omfangsrigt med to 1.6-benzinmotorer: en direkte indsprøjtningsmotor på 135 hk og en turboladet version på 176 hk, samt tre dieselmotorer: en 1.7 på 115 hk, og en 2.0 i to versioner med henholdsvis 136 eller 184 hk.

Den turboladede benzinmotor kan kombineres med syvtrins dobbeltkoblings automatgearkasse eller en sekstrins manuel gearkasse, mens de øvrige motorer alle er koblet med den sekstrins manuelle gearkasse.

Klar efter sommerferien

Tucson får premiere på Genève-udstillingen til marts og kommer til salg på en anden side af sommerferien.

En søsterbil fra Kia, Sportage, følger efter ca. et halvt år senere.

SE OGSÅ: Hyundais 2015-nyheder