Da SUV’er i det såkaldte C-segment samtidig er den hurtigst voksende klasse på det europæiske marked, er det ikke underligt, at den koreanske producent har sat alle sejl til og ladet den nye model designe og udvikle i Europa.
Bilen skal også produceres på Hyundais fabrik i Tjekkiet i modsætning til ix35, der blev bygget i Sydkorea.
"Let og agilt udseende"
Hyundais tyskfødte chefdesigner Peter Schreyer fremhævede ved præsentationen i Berlin, at man har bestræbt sig på at give den relativt tunge bil et let og agilt udseende:- Tucson ser ud, som om den er i fart, selv når den står stille, mener han og henviser til, at forrudens hældning og skærmåbningernes facon bevidst er formgivet, så de udstråler fart og dynamik.
Derudover er designet meget i familie med de seneste modeller fra Hyundai med en stor, sekskantet grill, der minder lidt om Audi, led-lygter, der smyger sig om hjørnerne og en meget markeret sideprofil.
Stor forbedring indvendig
Indvendig er der tilsyneladende sket en del på materialefronten, idet Hyundai har bestræbt sig på at give bilen en mere eksklusiv kvalitetsfornemmelse. Materialerne er blødere og virker ved første øjekast også lækrere end i forgængeren.
Tucson er bygget på en helt ny platform, som ifølge Hyundai giver bilen bedre pladsforhold i kabinen, hvilket understreges af, at bagagerummet sluger 513 liter med bagsædernes ryglæn oppe.
Store muligheder for udstyr
Bilen er proppet med udstyr, både på komfortsiden og indenfor sikkerhed, men den danske importør kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvor meget der bliver standard på de biler, vi får at se herhjemme.
Blandt udstyret kan nævnes Smart Parking Assist System, der kan assistere både ved parallelparkering og parkering i båse. I samarbejde med Tom Tom tilbyder Hyundai et nyt navigationssystem, der skulle være tre gange hurtigere end forgængerens, og som leveres med syv års opdatering.
Automatisk nødbremse
På sikkerhedssiden kan Tucson fås med nødbremsesystem med tre programmer, som reagerer afhængig af, hvilken forhindring der dukker op, og ved hvilken hastighed. Desuden er der Lane Assist og blindvinkel-sensorer samt et nyudviklet system, som Hyundai kalder Rear Traffic Cross Alert, der afsøger et område 180 grader bag bilen for tværgående trafik.
Endelig er der skiltegenkendelse og en aktiv motorhjelm, der automatisk løfter sig bagtil for at afbøde slaget, hvis bilen rammer en fodgænger eller cyklist.
Mange motorer
Motorprogrammet bliver ganske omfangsrigt med to 1.6-benzinmotorer: en direkte indsprøjtningsmotor på 135 hk og en turboladet version på 176 hk, samt tre dieselmotorer: en 1.7 på 115 hk, og en 2.0 i to versioner med henholdsvis 136 eller 184 hk.
Den turboladede benzinmotor kan kombineres med syvtrins dobbeltkoblings automatgearkasse eller en sekstrins manuel gearkasse, mens de øvrige motorer alle er koblet med den sekstrins manuelle gearkasse.
Klar efter sommerferien
Tucson får premiere på Genève-udstillingen til marts og kommer til salg på en anden side af sommerferien.
En søsterbil fra Kia, Sportage, følger efter ca. et halvt år senere.
SE OGSÅ: Hyundais 2015-nyheder