Stregerne er tegnet for motorvej til Næstved

Hvis politikerne følger Vejdirektoratets anbefaling, kommer Næstvedmotorvejen til at få den nordligste linjeføring. Det endelige forslag indeholder små justeringer.

Sådan skal 'Næstvedmotorvejen' engang forløbe.
Trafik

Den kommende Næstvedmotorvej skal gå gennem landskabet som kortet herover viser. Vejdirektoratet er nu færdig med at behandle høringssvarene til VVM-undersøgelsen og indstiller det såkaldte forslag A til politikerne.

Det er den nordligste linjeføring af flere oprindelige forslag og stort set den billigste løsning.

SE OGSÅ: Plan klar for Næstvedmotorvej

Tre ændringer

Der er i sidste fase kommet tre ændringer:

- Ved Holme-Olstrup flyttes motorvejen cirka 100 meter længere mod nord for at nedbringe støjgenerne i den nordlige del af byen.

- I Hesede Skov anlægges den eksisterende landevej som en 2 minus 1-vej i stedet for at lukke den og nøjes med cykelsti.

- Lokalvejen Slettehavevej tæt på det kommende motorvejskryds med Sydmotorvejen foreslås lukket.

1,6 mia. kr.

De to første ændringer øger prisen marginalt, mens den sidste sparer penge, så det samlede budget falder an anelse. Prisen anslås til 1,56 mia. kr., og den samfundsøkonomiske forretning bliver 3,9 procent.

Folketinget har tidligere afsat 350 mio. kr. til motorvejen, hvilket altså kun rækker til en femtedel af budgettet – kun omtrent tilslutningen til Sydmotorvejen og en meget kort strækning.

Tidsplan ukendt

Det er uklart, om vejen meningsfuldt kan anlægges i etaper, eller om byggeriet må vente, til alle pengene er fundet. Infrastrukturfonden indeholder nu flere milliarder, men Folketinget er meget tilbageholdende med at frigive nogen af dem.

Hvornår anlægget kan gå i gang, og hvornår vejen vil være færdig, er helt uvist.

Vejdirektoratet vurderer, at der kommer til at køre mellem 17.000 og 20.000 biler i døgnet på motorvejen. På den eksisterende Rute 54 vil trafikken falde med mindst 10.000 biler dagligt.

SE OGSÅ: Næstved får ja til motorvej