Træthed er rigtig træls i trafikken

Mindst én ud af 12 alvorlige trafikulykker skyldes træthed, og at bilisterne ligefrem falder i søvn. Det er værst sent om natten. Analyse af 300 ulykker tegner et skræmmende billede af træthed og død.

Foto: Havarikommissionen for Vejtrafikulykker/Christoffer Askman
Bilist

Træthed og bilkørsel kan være en dødsensfarlig cocktail – omtrent som alkohol og kørsel er. Og træthed bag rattet forekommer ofte.

Mindst otte procent af alle danske trafikulykker skyldes træthed. Blandt natulykker er det mindst halvdelen. Foto: Christoffer Askman/Havarikommissionen
Mindst otte procent af alle danske trafikulykker skyldes træthed. Blandt natulykker er det mindst halvdelen. Foto: Christoffer Askman/Havarikommissionen
At være søvnig eller træt kan betyde, at man falder i søvn bag rattet. Men selv om man ikke ligefrem falder i søvn, betyder træthed, at man kan tage forkerte og farlige beslutninger pga. nedsat koncentrationsevne og langsommere reaktioner.

Træthed bag otte pct. af ulyker - mindst

I otte procent af de alvorlige ulykker, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, har gransket, medvirker træthed og/eller søvn. Havarikommissionens konklusion bygger på en solid dybdeanalyse af knap 300 ulykker med alvorlige personskader over de seneste 14 år.

Men de otte procent kan være toppen af isbjerget.

En kraftig indikation på, at træthed/søvn er årsag til ulykken, er f.eks., når man ud fra sporene kan se, at føreren over længere tid ikke har reageret, selv om bilen er ved at køre af vejen - f.eks. som her, hvor bilen kører lige ud i en kurve. Foto: Christoffer Askman
En kraftig indikation på, at træthed/søvn er årsag til ulykken, er f.eks., når man ud fra sporene kan se, at føreren over længere tid ikke har reageret, selv om bilen er ved at køre af vejen - f.eks. som her, hvor bilen kører lige ud i en kurve. Foto: Christoffer Askman
- I otte procent af ulykkerne spiller træthed/søvn med sikkerhed ind, men der kan godt være mange flere, siger formanden for havarikommissionen Mette Fynbo.

Svært at bevise træthed

Det er nemlig svært at fastslå præcist.

- Tallet er for ulykker, hvor vi ved, at føreren er faldet i søvn eller har fejlhandlet på grund af træthed. Det ved vi, hvis vi af sporene kan se, at føreren over længere tid ikke har reageret, selv om bilen er ved at køre af vejen, f.eks. hvis aftrykket fra dækkene fortsætter i en lige linje ud af en kurve, siger hun.

I HVUs undersøgelser har overlevende førere i nogle tilfælde fortalt, at de var trætte, når de er blevet interviewet af Havarikommissionen efter ulykken.

Værst mellem 4 og 5 om natten

Træthed kan forekomme på alle tidspunkter, men menneskets biologiske ur betyder, at kroppen er indstillet på, at man er vågen om dagen, og at man er træt og skal sove om natten. Generelt er man mest træt mellem kl. 4 og 5 om morgenen, fastslår HVU. Mørke gør det værre.

Den beskrivelse betyder, at en non-stop feriekørsel kan blive kritisk ud på de små timer.

Nogle nye biler har en "døsighedsalarm', der ud fra kørestilen, særligt ratbevægelser og overskridelse af vejstriber, kan registrere, at føreren er ved at være træt. Advarslen til bilisten kommer som regel i form af en kaffekop i instrumenthuset. 

Halvdelen af alle natulykker

Ved ulykker om natten betyder træthed ekstra meget. Havarikommissionen har for nylig dybdeanalyseret 27 natulykker. Her har træthed/søvn betydning for over halvdelen af ulykkerne. Det er markant anderledes end de ca. otte procent ved alle ulykker.

I natundersøgelsen forekom der dog en del andre faktorer, som feriebilisten ikke typisk udsætter sig selv for, nemlig alkohol, ophidselse, høj fart, hasarderet kørsel og gamle biler.

SE OGSÅ: Natten på landet er farlig

Undgå træthed

Rådet for sikker Trafik har disse råd til bilisterne:

Kør ikke, hvis du er for træt. Du kan forebygge det ved at være udhvilet, når du starter, holde hyppige pauser og undlade at køre sent på natten/meget tidligt om morgenen.

Skiftes I til at køre, så overlad rattet til en anden, hvis du er træt, selvom du har lovet at køre en halv time mere.

Hvis du begynder at føle dig træt, mens du sidder bag rattet, må du ikke ignorere det og tro, at du kan overvinde det. Det kan blive fatalt, for du ved ikke, hvornår dine øjne falder i. Det hjælper ikke at skrue op for radioen, åbne vinduerne eller synge en sang.

Det eneste, der effektivt hjælper mod akut træthed er en powernap på 15 -20 minutter: Hold ind på en rasteplads, drik en kop kaffe uden sukker, sov eller hvil dig 15-20 minutter (brug mobilen som vækkeur) og gå en lille tur og træk frisk luft.