Citroën puster frisk luft i crossoverklassen

C3 Aircross hedder Citroëns bud i den boomende, kompakte crossoverklasse. Bilen gør sig bemærket med god plads og udtryksfuldt design. Crossoveren erstatter ’kunstnerbilen’ C3 Picasso.

Nyt om biler

De populære, små crossovers har fået en frisk, ny udfordrer.

Ja, faktisk kommer der adskillige nye af typen i disse uger, men her gælder det Citroën, som for første gang melder sig i den kompakte crossoverklasse.

Citroën C3 Aircross har en solid fremtoning, som samtidig kombinerer silen med Citroëns nye designstil. Bilen har samme længde som sine konkurrenter, 4,15 meter, men er lidt højere end de øvrige. Fotos: Torben Arent
Citroën C3 Aircross har en solid fremtoning, som samtidig kombinerer silen med Citroëns nye designstil. Bilen har samme længde som sine konkurrenter, 4,15 meter, men er lidt højere end de øvrige. Fotos: Torben Arent
Det sker med C3 Aircross, som afløser mini-MPV’en C3 Picasso. Den udgår om kort tid af produktion.

Anderledes 'mini-SUV'

Den gode nyhed er, at Citroën gør det anderledes end konkurrenterne med sin første mini-SUV. C3 Aircross er et frisk pust, hvor de sædvanlige kvaliteter ved en lille crossover, så som høj siddeposition og moderat pris, blandes med Citroëns nye stil, når det gælder design, komfort og indretning.

Man får i hvert fald masser af design for pengene. C3 Aircross fører stilen fra C4 Picasso og C4 Cactus videre – med en fin variation af den markante front med lygter i to etager. Mærkværdigvis er et andet nyt Citroën-kendetegn, airbumps på siderne, pist væk.

Der er kun en svag reminiscens i form af lignende designelementer på front- og bagskjold.

Ingen firehjulstræk

C3 Aircross har mange designelementer fra SUV-modeller, særligt beskyttelsesskjold for og bag og sorte skærmkanter. Men firehjulstræk fås ikke.
C3 Aircross har mange designelementer fra SUV-modeller, særligt beskyttelsesskjold for og bag og sorte skærmkanter. Men firehjulstræk fås ikke.
Citroëns fransk presseafdeling sætter konsekvent ordet SUV ind foran bilens navn, og produktdirektør omtalte ved præsentationen bilen som en ’ægte SUV’. Det har Citroën åbenbart lært af vennerne hos Peugeot, der gør det samme med 3008 og 5008.

Men bilernes kvaliteter ufortalt så lever de ikke op til den klassiske definition om, at en SUV har mulighed for firehjulstræk. Det har C3 Aircross ikke. Dog fås ’Grip Control’, som via elektronik øger fremkommeligheden på forskellig type glat underlag. Det vil være hjælp nok for de fleste i Danmark. Dertil kommer en pæn frihøjde på 17,5 cm.

Der er dog en god slat SUV over designet. Ikke så meget har bilen de ’obligatoriske’ SUV-skjold for og bag, men sideprofilen og den markante, lodrette front signaler, at her kommer en bil med SUV-ambitioner.

Rummelig og fleksibel indrettet

Airbumps er forsvundet udvendigt, men deres facon går igen i kabinen, bl.a. i form af de orange luftdyser. Topmodellerne fås med stofbeklædt instrumentbord som her.
Airbumps er forsvundet udvendigt, men deres facon går igen i kabinen, bl.a. i form af de orange luftdyser. Topmodellerne fås med stofbeklædt instrumentbord som her.
C3 Aircross er en rummelig bil, ifølge Citroën den mest rummelige i klassen. Dimensionerne er omtrent som hos Renault Captur og Peugeot 2008, men Citroën'en er højere. I forhold til søsterbilen 2008 er den desuden lidt bredere og har større akselafstand.

Akselafstanden er den samme som hos fætteren Opel Crossland, som er lidt længere og lidt lavere end Citroën’en. De to har samme forrude, men er visuelt fuldstændig forskellige.

I topmodellen kan alle glæde sig over panorama-glastag, der kan åbnes. Kabinen virker generelt gennemtænkt og velindrettet, bl.a. er der i den centrale konsol mulighed for at oplade en smartphone trådløst, det oplyste og afkølede handskerum har plads til en 1,5-liters flaske, som det også gælder for de forreste døre.

Kopholder afskaffet

Der sker mange ting på fronten af C3 Aircross; lygterne i to etager, hvoraf de nederste i sig selv har et ret kompliceret layout, den særlige grill og det kraftige SUV-skjold. Citroën er så forhippet på at mene, at bilen er en SUV, at de forjættede tre bogstaver halvvejs indgår i bilens navn.
Der sker mange ting på fronten af C3 Aircross; lygterne i to etager, hvoraf de nederste i sig selv har et ret kompliceret layout, den særlige grill og det kraftige SUV-skjold. Citroën er så forhippet på at mene, at bilen er en SUV, at de forjættede tre bogstaver halvvejs indgår i bilens navn.
Derimod ser det ud til, at Citroën har overhalet Renault og fuldstændig afskaffet kopholderne. De findes dog ved bagsædet, hvis man har valgt bilen med nedfældeligt midterkonsol. Den indeholder også skilem til lange genstande.

Bagsædet med sine brede sædehynder har god plads til i hvert fald to voksne, så længe det justerbare sæde er skubbet længst bagud. 15 cm kan sædet længdejusteres. Yderligere en god justeringsmulighed er, at ryglænet i flere trin kan lægges bagover.

Cactus-sæder

Både for og bag er sæderne en bred type i stil med C4 Cactus’.

I bagsædets bageste position er der 410 liter bagageplads. Det er meget for klassen – og præcis det samme som Opel Crossland.

Man behøver ikke få sin C3 Aircross med disse striber på tredje rude. De er en del af en farvepakke, som også består af farvede tagrails, farvede sidespejle og samme farve i hjulnavet.
Man behøver ikke få sin C3 Aircross med disse striber på tredje rude. De er en del af en farvepakke, som også består af farvede tagrails, farvede sidespejle og samme farve i hjulnavet.
Selv om C3 Airstream er bygget på PSAs lille og gamle platform, er crossoveren alligevel så rummelig, at den kan være et alternativ til den almindelige C4. Den model er på vej på pension uden umiddelbart at få en afløser.

Nødbremse fås

C3 Aircross fås med en lang række assistentsystemer. 12 i alt oplister Citroën. Blandt dem er nødbremse, vognbanealarm, blindvinkelalarm og automatisk parkering. Headup-display er også en mulighed.

Hvorvidt nogle af sikkerhedssystemerne bliver standard i Danmark, ved den danske Citroën-importør ikke. Priserne kendes heller ikke.

Den nye Citroën lanceres i Danmark til oktober.