De populære, små crossovers har fået en frisk, ny udfordrer.
Ja, faktisk kommer der adskillige nye af typen i disse uger, men her gælder det Citroën, som for første gang melder sig i den kompakte crossoverklasse.

Anderledes 'mini-SUV'
Den gode nyhed er, at Citroën gør det anderledes end konkurrenterne med sin første mini-SUV. C3 Aircross er et frisk pust, hvor de sædvanlige kvaliteter ved en lille crossover, så som høj siddeposition og moderat pris, blandes med Citroëns nye stil, når det gælder design, komfort og indretning.
Man får i hvert fald masser af design for pengene. C3 Aircross fører stilen fra C4 Picasso og C4 Cactus videre – med en fin variation af den markante front med lygter i to etager. Mærkværdigvis er et andet nyt Citroën-kendetegn, airbumps på siderne, pist væk.
Der er kun en svag reminiscens i form af lignende designelementer på front- og bagskjold.
Ingen firehjulstræk

Men bilernes kvaliteter ufortalt så lever de ikke op til den klassiske definition om, at en SUV har mulighed for firehjulstræk. Det har C3 Aircross ikke. Dog fås ’Grip Control’, som via elektronik øger fremkommeligheden på forskellig type glat underlag. Det vil være hjælp nok for de fleste i Danmark. Dertil kommer en pæn frihøjde på 17,5 cm.
Der er dog en god slat SUV over designet. Ikke så meget har bilen de ’obligatoriske’ SUV-skjold for og bag, men sideprofilen og den markante, lodrette front signaler, at her kommer en bil med SUV-ambitioner.
Rummelig og fleksibel indrettet

Akselafstanden er den samme som hos fætteren Opel Crossland, som er lidt længere og lidt lavere end Citroën’en. De to har samme forrude, men er visuelt fuldstændig forskellige.
I topmodellen kan alle glæde sig over panorama-glastag, der kan åbnes. Kabinen virker generelt gennemtænkt og velindrettet, bl.a. er der i den centrale konsol mulighed for at oplade en smartphone trådløst, det oplyste og afkølede handskerum har plads til en 1,5-liters flaske, som det også gælder for de forreste døre.
Kopholder afskaffet

Bagsædet med sine brede sædehynder har god plads til i hvert fald to voksne, så længe det justerbare sæde er skubbet længst bagud. 15 cm kan sædet længdejusteres. Yderligere en god justeringsmulighed er, at ryglænet i flere trin kan lægges bagover.
Cactus-sæder
Både for og bag er sæderne en bred type i stil med C4 Cactus’.
I bagsædets bageste position er der 410 liter bagageplads. Det er meget for klassen – og præcis det samme som Opel Crossland.

Nødbremse fås
C3 Aircross fås med en lang række assistentsystemer. 12 i alt oplister Citroën. Blandt dem er nødbremse, vognbanealarm, blindvinkelalarm og automatisk parkering. Headup-display er også en mulighed.
Hvorvidt nogle af sikkerhedssystemerne bliver standard i Danmark, ved den danske Citroën-importør ikke. Priserne kendes heller ikke.
Den nye Citroën lanceres i Danmark til oktober.