Efter et år med 75 nye fotovogne, kan den første status gøres. Der er udskrevet fartbøder for mere end 500 mio. kr., og antallet af dræbte i trafikken er rekordlavt. Vi ved ikke om de to ting hænger sammen. Til gengæld ved vi, at Danmark står relativt alene med princippet om, at automatisk hastighedskontrol skal foregå i det skjulte og på tilfældige vejstrækninger.
I Danmark har fotovognene fået en blandet modtagelse. Nogle anser fotovogne for at være rene pengemaskiner, mens andre mener, at bilisterne får som fortjent, fordi alle andre skilte end hastighedsskilte er overflødige. For FDM handler det ikke om at holde hånden over de bilister, der overtræder love, men om at få mest mulig trafiksikkerhed for pengene.
LÆS MERE: Flertal vil skilte om fotovogne
Fartkontrol virker
Både danske og udenlandske undersøgelser viser, at automatisk fartkontrol virker – også selvom det er skiltet. Betingelsen er dog, at kontrollen skal ske på vejstrækninger, hvor der er en unormal høj ulykkesfrekvens for ulykker, hvor bilisternes fart har været højere end tilladt. Når sådanne strækninger skiltes permanent, sætter bilisterne hastigheden ned, og resultatet bliver ifølge forskningen, at antallet af dræbte og kvæstede reduceres med 20-30 pct.
LÆS OGSÅ: FDM mener: Fartblind fartkontrol
Kritikere af skiltning af fotovogne argumenterer med, at den vil medføre, at bilisterne kun sætter farten ned lige ved vognene. Det er der givetvis en minoritet, der vil gøre. Imidlertid vil flertallet af bilisterne gerne overholde hastighedsgrænsen, men er ikke tilstrækkelig opmærksomhed på den lokale hastighedsgrænse. Sidstnævnte er ikke noget, FDM har fundet på, det er derimod filosofien bag fartkontrol i de fleste lande – det er derfor, de skilter fartkontrollen.
Revurdér fotovognstrategien
Det glæder derfor FDM, at politikerne har lyttet til vores kritik, og vi ser frem til, at hele strategien med fotovognene revideres. Det er FDMs ønske, at de enkelte politikredse udpeger målestrækninger ud fra fælles kriterier, der handler om at få farten ned, der hvor uheldsstatistikken viser, at fart er særlig farlig. Disse strækninger skal skiltes permanent for at opnå maksimal effekt. Den gruppe bilister, der bevidst kører for hurtigt, kan nås med supplerende skjult politikontrol, som det allerede bruges i dag.
I FDM glæder vi os over, fartkontrol nu politisk ser ud til reelt at blive et spørgsmål om trafiksikkerhed, samt at diskussionerne om fotovogne som pengemaskiner kan forstumme.
LÆS OGSÅ: Går den nye regering nye veje