2016 vil blive husket som et ualmindeligt stille år hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP, der tester sikkerheden i nye biler.
Bare 18 biler var i årets løb til eksamen foruden en håndfuld kabinescootere. Når køen ikke har været længere, kan det blandt andet skyldes, at 2016 også var året, hvor Euro NCAP skærpede kravene til de mange nye sikkerhedssystemer. Ikke mindst de automatiske nødbremsesystemers (AEB) evne til selv at opdage og bremse for bløde trafikanter.
LÆS OGSÅ: Ingen vej uden om automatisk nødbremse
Vanen tro har Euro NCAP samlet op på året, der gik, og kåret ’Best in class’-modellerne.
I 2016 er det Toyota Prius (stor mellemklasse), Hyundai Ioniq (mellemklasse) og VW Tiguan (SUV/Crossover), der løber med priserne. Også den nye Mercedes-Benz E-klasse udmærkede sig, men da den var eneste testede bil i luksusbilklassen, må den nøjes med de rosende ord.
Euro NCAP har afgørende rolle
”Der er ingen tvivl om, at de mange nye sikkerhedssystemer har været afgørende for den markante forbedring, der er sket inden for sikkerheden i og omkring nye biler. Kendetegnende for årets ’Best in class’-biler er da også et højt niveau af de nye sikkerhedssystemer, hvor langt det meste er standard. I takt med at systemerne bliver billigere, vil de finde vej til langt flere biler. Det er en udvikling, hvor Euro NCAP har spillet en afgørende rolle,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen.
SE VIDEO: FDM tester nødbremsesystemer
I alt 11 af de 18 testede biler fik de maksimale fem Euro NCAP-stjerner. Vel og mærke i standardudgaven. Som noget nyt i år er Euro NCAP nemlig også begyndt at teste biler med og uden sikkerhedspakke, hvis en sådan skal tilkøbes. Den nye dualtest af biler med den ekstra sikkerhedspakke udløste yderligere tre gange fem stjerner til Suzuki Ignis, Kia Niro og Toyota Hilux. I grundudgaverne uden sikkerhedsudstyr opnåede de ’kun’ enten tre eller fire Euro NCAP-stjerner.