Trods af mange års fokus på unge og trafiksikkerhed er unge bilister desværre stadig overrepræsenteret i dødsulykkestatistikken. De og har således seks til syv gange større risiko for at blive involveret i en trafikulykke med dræbte eller tilskadekomne til følge end aldersgruppen 35-65 årige.
Som led i at vende udviklingen indfører regeringen nu en forsøgsordning med gradueret kørekort, som betyder, at unge kan få kørekort allerede som 17-årige mod at lade sig ledsage i bilen, indtil de fylder 18 år.
”Færdselskommissionens handlingsplan for 2011-2020 har netop fokus på de unges ulykkestal, og her peger man på, at den høje ulykkesrisiko blandt andet skyldes manglende erfaring og rutiner,” forklarer afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
LÆS OGSÅ: FDM ser positivt på forslag om ændring af kørekortsregler
Ledsaget kørsel
Formålet med forsøgsordningen, som ventes at træde i kraft senere på året, er at gøre den unge mere sikker bag rattet. Derfor skal vedkommende altid være ledsaget af en ældre og mere erfaren bilist, som skal støtte, hvis farlige situationer opstår. Ledsageren skal være mindst 30 år og have kørt i 10 år uden at have fået frakendt kørekortet, og skal være i stand til selv at køre bilen om nødvendigt.
”Man har endnu ikke helt fastlagt kravene til ledsageren. Dem kender vi først, når bekendtgørelsen til loven kommer. FDM ser gerne skærpede krav, således at man sikrer sig, at det er en ansvarlig voksen, som sidder ved siden af. Dog har vi noteret os, at der er tale om en forsøgsordning med løbende evaluering, og her vil vi følge nøje med, om ordningen er med til at sikre bedre trafiksikkerhed, og at kravene til ledsageren er hensigtsmæssige”, siger Torben Lund Kudsk.
LÆS MERE: Regler for kørekort
Erfaringer fra andre lande
I flere lande har man erfaringer med ledsagerordninger. I blandt andet Tyskland, Østrig og Sverige har det i flere år været muligt at påbegynde køreuddannelsen eller få et kørekort tidligere mod ledsaget kørsel. Og erfaringerne er gode. I Tyskland er det lykkedes at nedbringe antallet af trafikulykker blandt unge med 15-30 procent, i andre lande er resultaterne mere flertydige. Ens for alle lande er dog, at gradueret kørekort ikke har en negativ effekt på trafiksikkerheden.
”Vi havde håbet på, at man fra politikernes side ikke kun havde set mod de tyske erfaringer, men også havde skelet til blandt andet Østrig, hvor man udover ledsaget kørsel også følger op med supplerende kørelektioner på køretekniske anlæg og udvidede samtaler om færdselssikkerhed,” siger Torben Lund Kudsk.
Forsøgsordningen løber i tre år og bliver evalueret løbende.
LÆS MERE: Så meget koster det første kørekort