”Denne bil er skabt som en køremaskine og ikke som en indkøbsvogn!”
Så klart melder Dr. Budweiser ud, når han forklarer Motors udsendte, hvorfor alle udgaver af X4 får de mest avancerede drivlinjer, og hvorfor der ikke er tænkt på en økonomisk spareudgave med tohjulstræk og en lille motor.
LÆS OGSÅ: Prøvekørsel af BMW 4 Cabriolet
Dr. Budweiser har været ansvarlig for udviklingen af en stor del af den nye BMW X4, og han er tydeligvis stolt af den. Det er der nu også grund til at være, for sjældent har vi kørt en bil med en så vellykket køredynamik i kombination med både høj komfort og firehjulstrækkets fremkommelighed.BMW X4 er bygget over firehjulstrækkeren X3, men det er kun motorhjelmen og de to forskærme, der går igen i de to modeller. Alt andet er ændret, og mest bemærkelsesværdig er bilens form med den stærkt skrånende hæk, som ellers mest kendes fra coupé-biler.
Det er en ny biltype, som på verdensplan ventes at overtage en stor del af de traditionelle firehjulstrækkeres opmærksomhed.
BMW X4 har sportslige ambitioner
En af ideerne med BMW X4 er at skabe en bil, der har mere sportslige køreegenskaber end dem, vi ellers kender fra de store firehjultrækkere. Det er bl.a. sket ved at mindske frihøjden, og X4 er således kommet næsten fire cm tættere på vejen.Inde i bilen er siddepositionen sænket med yderligere to-tre cm ved for- og bagsæderne, og det skaber tilsammen en markant sportslig følelse, når man sidder bag rattet. Samtidig har man stadig fornemmelsen af at sidde højere end andre trafikanter, hvilket giver en let ind- og udstigning samt et godt udsyn til trafikken.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW 4
På den tekniske side er de sportslige mål nået gennem de kraftige motorer, der altid er koblet til et firehjulstræk, der løbende kan fordele kræfterne både mellem for- og baghjul, og mellem højre og venstre baghjul, når man kører i sving. Det giver bilen forbløffende gode svingegenskaber.På små snoede bjergveje omkring spanske Bilbao præsenterede BMW X4 en evne til at styre og accelerere, som vi kun sjældent har set mage. Samtidig er styretøj og bremser designet, så de kan følge med resten af bilens ydeevne, og resultatet er simpelthen imponerende.
Suverænt automatgear i BMW X4
Alle udgaver leveres med BMWs ottetrins automatgear, som endnu engang fungerede på en måde, så vi ikke tøver med at kalde det verdens bedste gear. Det skifter forbløffende godt, og hvis man vil, kan man selv bestemme skiftetidspunkterne via to greb bag rattet.
Unikt for BMW arbejder gearkassen sammen med navigationsanlægget, så det planlægger gearskiftene ud fra vejens forløb. Dermed sikres det, at bilen ikke pludselig skifter gear midt i et sving, eller at der ikke er kræfter nok til rådighed, når man skal gasse op igen efter et sving. Det er mageløst!LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW M4
Fra en omskifter kan man ydermere vælge mellem tre køreprogrammer: Eco, Comfort eller Sport. I Eco-indstillingen prioriteres brændstoføkonomien, og som noget nyt er der friløb i gearkassen, når man slipper speederen. Derved ruller bilen på samme måde, som når man sætter en manuel gearkasse i frigear, hvilket sparer brændstof. Men træder man blot let på bremsen, så kobles motoren ind, og der motorbremses.
Vælg selv kørestil i BMW X4
På motorsiden er der tre benzinmotorer at vælge mellem og tre dieseludgaver. Mest interessant herhjemme er den helt nye toliters dieselmotor med 190 hk og 400 Nm. Den kan køre op mod 20 km pr. liter, når den er koblet til automatgearkassen, men den version fås også med manuelt gear.
Vi havde dog kun mulighed for at køre med den kraftigste benzinmotor, xDrive35i. Det var imponerende, hvad den maskine kan præstere. Masser af kræfter, der leveres uden motorstøj, og så endda på en silkeblød facon uden ryk og overraskelser.
I Comfort-indstillingen kommer motoren aldrig op i høje omdrejninger, da BMW her prioriterer en glidende kørsel, mens motoren med knappen i Sport let lader sig hidse op, så accelerationen bliver fænomenal. Tag den udgave, hvis økonomien tillader det!BMW X4 er praktisk indrettet
BMW X4 har fem siddepladser, fire sidedøre og en stor elbetjent bagklap, der åbner til et bagagerum på 500 liter. Bagsædet er delt i tre dele, så man let kan fragte større ting som golftasker og lignende. Der er fremragende plads ved forsæderne, mens bagsædepladsen egentlig er fin i længden, men noget komprimeret i loftshøjden. Det gør bilen mindre velegnet for dem, der gerne vil transportere fire-fem granvoksne danskere.
BMW X4 bygges i USA på samme fabrik, som bygger X3 og X5, men motorerne kommer fra Europa. Priserne begynder på 805.000 kroner, hvilket nogenlunde modsvarer priserne for X3, hvis man korrigerer for det udstyr, der er standard på X4: Firehjulstræk, xenonlygter, LED-lys for og bag, elbetjent bagklap og mindst 17-tommer alufælge.