Efter at Porsche har introduceret sin seneste opladningshybrid på basis af SUV’en Cayenne, har det sydtyske mærke nu temmelig usædvanligt den ære at være den bilfabrik, der har flest opladningshybrider på programmet.
Udover Cayenne S tæller E-Hybrid-programmet Panamera S og supersportsvognen 918 Spyder.
Porsche Cayenne S E-Hybrid er den første luksus-SUV med opladningsteknologi, og det er helt oplagt, at netop Porsches største og populæreste model skulle komme som opladningshybrid.
Denne type hybrider er nemlig baseret på større batterier, der kan sluttes til elnettet og opladt via en stikkontakt. Det betyder, at de kan lagre mere strøm og dermed opnå en længere rækkevidde.LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes S500 Plug-In
Kombinationen med en højtydende forbrændingsmotor medfører, at Cayenne S E-Hybrid er et decideret kraftværk til landevejen.
Den nye model er ikke den første hybridudgave af Cayenne, men er væsentligt forbedret i forhold til forgængeren. Den gamle model benyttede konventionelle nikkel-batterier, som leverede kræfter til en 45-hestes elmotor, hvilket betød, at bilen hverken kunne køre særlig langt eller særlig hurtigt, før benzinmotoren tog over.
Lades på 90 minutter
I den nye e-Hybrid er batterierne af lithium-ion-typen, og de er koblet til en 95-hestes elmotor, som er monteret mellem den 3.0 liters V6 benzinmotor og den ottetrins automatgearkasse. Det giver en rækkevidde på elektricitet på 35 km, mens tophastigheden er 125 km/t.Hybridteknikken betyder, at Cayenne S E-Hybrid på papiret har en imponerende brændstoføkonomi på 29,4 km/l og et CO2-tal på kun 79g/km ved blandet kørsel efter EU-normen. Det er naturligvis svært at opnå tilsvarende tal i virkelighedens verden.
Med mindre man stort set kun bruger bilen til at pendle forholdsvis kort vej til og fra arbejde – og i øvrigt kan oplade bilen både hjemme og på jobbet – må man nok belave sig på nogle noget højere forbrugstal.
LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60 D6 AWD Plug-in HybridVores prøvekørsel viste, at ved almindelig blandet kørsel, hvor elmotoren leverede kræfterne ved moderate hastigheder, og benzinmotoren trådte til, når vi var på landevej og motorvej, at et brændstofforbrug omkring de 14-15 km/l nok er mere realistisk.
Det er stadig relativt pænt, ikke mindst i betragtning af, at batterierne og elmotoren lægger 270 kg til vægten for en almindelig V6-Cayenne, så bilen vejer på den forkerte side af to ton. Batteriet kan i øvrigt oplades på fire timer fra en konventionel stikkontakt eller på 90 minutter fra Porsches oplader, som er inkluderet i prisen.
Usynlig grøn teknik
Udadtil adskiller E-Hybrid-versionen sig kun ved navneskilte med en lysegrøn baggrund og bremsecalipre i samme limegrønne nuance, og indvendigt er det også detaljer som knapperne med påskriften „E-Power” og „E-Charge”, der viser, at denne Cayenne skiller sig ud fra resten af familien.Selv om batterierne naturligvis tager plads op under gulvet, er det ikke synligt, og bagagerumsgulvet ligger i samme højde som i de øvrige modeller. Batterierne ligger nemlig der, hvor reservehjulet normalt ligger, så i E-Hybrid må man klare sig med et lappekit.
LÆS OGSÅ: Nyhed – BMW går med på plug-in-bølgen
Besynderligt nok starter man ikke den avancerede bil med et tryk på en knap, men ved at dreje en nøgle som på en helt konventionel – og lidt gammeldags – bil. Bilen springer i gang med et diskret ping fra instrumentpanelet, mens en grøn viser i instrumenterne laver udsving. Sæt bilen i Drive, og bilen sætter i gang for elektrisk kraft.Ved lave hastigheder vælger bilen automatisk elektrisk fremdrift, og det fungerer rigtig godt. Bilen er stille og behagelig, men er stadig mere end kvik nok til at følge med almindelig bytrafik. Har man alligevel behov for flere kræfter, skal speederen trædes forbi et modstandspunkt, hvorefter benzinmotoren sætter ind.
Miljøvenligt fartmonster
Vælger man Hybrid på gearvælgeren, finder bilen selv den optimale balance mellem el og benzin. Det sker intelligent, idet bilen automatisk slår over på eldrift ved bykørsel, og stop/start-automatikken vælger selvfølgelig også altid at starte bilen i eldrift, hvis der er strøm på batterierne.
Næste trin er Sport, hvor fokus er på performance, og hvor elmotoren bliver brugt som en ekstra kraftressource, så bilen yder i alt 416 hk og et drejningsmoment på 590 Nm. I Sport er bilen et fartmonster, der tilbagelægger 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder og kan nå en tophastighed på 243 km/t., hvilket givetvis gør et betragteligt indhug i benzinreserverne.LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3 REX
Men det kan faktisk lade sig gøre at bruge endnu mere brændstof end i Sport-indstillingen, hvis man vælger e-Charge. Her arbejder benzinmotoren udover at drive bilen også som en generator for batterierne, som er fuldt opladet efter en halv times kørsel. Denne indstilling kan umiddelbart virke overflødig, men kan være interessant, hvis man vil være sikker på at have strøm nok på batterierne til at kunne køre miljøvenligt i byer i slutningen af ens rejse.
Teknologisk set er Cayenne S E-Hybrid en tour de force, og den avancerede teknologi spiller fortrinligt sammen og kan ikke undgå at imponere.Prismæssigt ligger den tæt op ad Cayenne S i såvel benzin- som dieseludgaven, som begge også yder omkring 400 hk, godt nok fra en V8-motor.
Det gør Cayenne S E-Hybrid til et interessant alternativ, specielt hvis man kan udnytte hybridteknologiens fordele i den daglige kørsel.