– De næste mange år vil vi præsentere en ny opladningshybrid hver fjerde måned.
Så højtstræbende er målet for Mercedes’ strategi- og planlægningschef Dr. Johannes Reifenrath, da Motor møder ham på toppen af Nordens højeste bygning Turning Torso ved Malmø. Og det er tydeligt, at det ikke bare handler om at levere en ny motorteknologi for at tilfredsstille købestærke kunder, der søger nyt legetøj.
LÆS OGSÅ: Nyhed om opladningshybriden BMW i8– Det er vores eneste mulighed for at nå de mål, som EU har rullet ud for bilfabrikkerne uden samtidig at gå på kompromis med vore bilers anvendelighed, sikkerhed og komfort, fortsætter Dr. Reifenrath.
Han hentyder til EU’s krav til bilfabrikkerne om at reducere bilernes udslip af CO2 med noget, der ligner seks procent om året frem til 2025. I den kamp er plug-in-bilerne – eller opladningshybriderne, som Motor ynder at kalde dem – en dyr, men effektiv metode til at nedsætte bilernes miljøbelastning. For eksempel er denne nye udgave af S-klassen nede på et CO2-udslip på bare 65 gram pr. km (eksklusiv strøm), mens den tidligere S500 kunne udsende over 200 gram pr. km.
Dermed er CO2-udslippet faldet til under en tredjedel af, hvad det før var.Fra otte til seks cylindre
Det kan lyde som en noget hul forklaring, når man hører, at det er en reduktion af benzinmotorens størrelse fra otte til seks cylindre, der står for en stor del af den nye bils mere grønne ansigt. Men historien er, at S-klassen altid har været igangsætter af ny teknik, som efterfølgende er dryppet ned gennem modelrækken til gavn for flere og flere bilkøbere.
Sådan kommer det også til at ske med denne nye teknik, hvor man kombinerer en benzinmotor med en elmotor, der får strøm fra et batteri, der dels kan lades op fra en stikkontakt, dels kan opsamle al den bevægelsesenergi, der ellers altid går tabt, når en bil nedbremses eller kører ned ad bakke.
LÆS OGSÅ: Nyhed om Porsche Panamera som opladningshybridPå den måde kan man kombinere kørsel på benzin og el, og da eldriften i denne sammenhæng betragtes som CO2-fri, bliver bilens samlede resultat forbedret drastisk. Hvor meget det i praksis ændrer sig, afhænger i høj grad af ens kørselsbehov. Kører man f.eks. kun 30 km mellem hjem og arbejde, hvor man kan oplade, kan kørslen blive rent elektrisk, og kører man flere hundrede km, forsvinder batteriets begrænsede ydeevne i det store energiforbrug.
Den dag, da vi prøvede bilen, blev det bedste resultat, at man havde kørt med benzinmotoren frakoblet i halvdelen af tiden på en kørerute på godt 100 km. Da havde bilen brugt benzin, der modsvarede næsten 18 km pr. liter.
Navigationsanlægget styrer eldriften
Vi har allerede set flere af denne type biler fra andre producenter, men det, der gør Mercedes’ system til noget særligt, er den måde, hvorpå navigationsanlægget samarbejder med hybridsystemet om at disponere eldriften.Når man har lagt bestemmelsesstedet ind, beregner bilen en rute, og afhængig af rutens forløb benyttes elmotor og benzinmotor der, hvor det giver mest mening. Igennem byerne kører bilen på el, på motorvejen på benzin, og systemet sørger for at gemme strøm, til den afsluttende kørsel gennem byen ved bestemmelsesstedet, hvis det er muligt.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af VW Golf som opladningshybridDermed bliver den samlede kørsel så grøn og energirigtig som mulig. Kører man kun på eldrift, er den maksimale rækkevidde 31 km, men det er ikke dette tal, der er i fokus, da målet er hele tiden at blande el- og benzindrift på den mest hensigtsmæssige måde.
Den nye S500 Plug-In er første model fra Mercedes af denne biltype. Allerede næste år kommer der en C-klasse med samme teknik, og i alt har Mercedes forberedt 10 nye modeller, der skal basere sig på plug-in-teknikken.
I mange lande giver regeringerne denne biltype en særlig fordel, men i Danmark brandbeskattes teknikken. Den omtalte S-klasse pålægges således en registreringsafgift på næsten 1,2 mio. kroner. Bilen koster „kun” 700.000 kroner i sig selv.