Elektrisk VW Passat

Motor har prøvet den nye VW Passat som opladningshybrid. Den kombinerer en benzinmotor med en elmotor og et batteri. Det er der kommet en både velkørende og miljøvenlig bil ud af.

VW Passat GTE.
Forpremiere

Endnu er Passat GTE kun præsenteret som denne firedørs sedan, men når produktionen begynder til efteråret, kommer der også en stationcar med i programmet. Fotos: VW
Endnu er Passat GTE kun præsenteret som denne firedørs sedan, men når produktionen begynder til efteråret, kommer der også en stationcar med i programmet. Fotos: VW
Motor mener: Fremtidens bilteknik er nu kun få måneder fra at lande i Danmark, og der er heldigvis en hel del at glæde sig til. Kombinationen af eldrift og en benzinmotor i VW Passat GTE gør det muligt at anvende bilen i alle de mange brugssituationer, man kan tænke sig – og de fleste vil heldigvis foregå yderst miljøvenligt.

Volkswagen spurter af sted med den ene nyskabelse efter den anden. Nyest er denne særlige udgave af VW Passat, der er forsynet med en 1.4-liters benzinmotor, automatgear og i tilgift en elmotor og et batteri, der kan lades op fra elnettet.

Et lille blåt GTE-logo under LED-baglygterne og blå linjer, der kører på tværs hen over forlygterne, nogle af de få synlige kendetegn på denne opladningshybrid.
Et lille blåt GTE-logo under LED-baglygterne og blå linjer, der kører på tværs hen over forlygterne, nogle af de få synlige kendetegn på denne opladningshybrid.
Navnet er Passat GTE, og bilen kan enten køre på el alene, på benzin alene eller i et mix af begge dele til gavn for et væsentligt lavere benzinforbrug. Målt efter den traditionelle europæiske målemetode kan Passat GTE køre ca. 50 km pr. liter benzin, men hertil skal lægges den elektriske energi, man har brugt til at lade batteriet op med.

På strøm alene vil bilen kunne køre op til 50 km, men i praksis vil tallet nok nærmere være omkring de 40 km.

Masser af power

En lille klap i kølergitteret gemmer opladningsstikket. Man kan lade bilen op via en almindelig stikkontakt med 230 Volt eller via et garagestik med op til 3,6 kW.
En lille klap i kølergitteret gemmer opladningsstikket. Man kan lade bilen op via en almindelig stikkontakt med 230 Volt eller via et garagestik med op til 3,6 kW.
Den traditionelle benzinmotor yder 156 hk, og elmotoren yder maksimalt 115 hk. I alt kan der maksimalt trækkes 218 hk ud af bilen, der ligeledes maksimalt kan levere 400 Nm. Det er meget høje værdier, og noget, der nærmest er at sammenligne med en meget kraftig dieselmotor.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3 REX

Begge motorer trækker på forhjulene via en sekstrins dobbeltkoblings-automatgearkasse, og det gør kørslen let og ubesværet. På ren eldrift er topfarten begrænset til 130 km/t., men med begge energikilder i sving kan Passat GTE køre over 220 km/t.

Rækkevidden med både benzin og el er over 1.000 km, hvilket gør, at Passat GTE på dette område giver de fleste andre elektrificerede biler baghjul.

Umærkelig overgang

Førerpladsen er velindrettet med udgangspunkt i VW Passat Comfortline, men bilen kan også leveres som Highline som på billedet.
Førerpladsen er velindrettet med udgangspunkt i VW Passat Comfortline, men bilen kan også leveres som Highline som på billedet.
Bag rattet mærker man meget lidt til den nye teknologi. Er der strøm på batteriet, starter bilen som udgangspunkt altid i ren eldrift. Det giver mulighed for en meget kraftig og støjsvag acceleration, og kører man moderat, vil benzinmotoren først gå i gang, når der ikke er mere strøm på batteriet.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af VW Golf GTE

Men man kan sætte bilen i „Hybrid-mode”, og så vil bilen skiftevis benytte el- eller benzindrift, alt efter hvilken driftsform, der er bedst til at løse den aktuelle køreopgave. Det gode ved den indstilling er, at man strækker batteriets ydeevne, og at man hele tiden får den fordel, at motoren slukkes, hver gang man slipper speederen.

Det sker helt umærkeligt, ligesom benzinmotorens gen-indgriben heller ikke kan mærkes og kun svagt kan høres.

I det hele taget er kørslen meget komfortabel og støjsvag, og man glædes over, at denne teknologi på en gang kan gøre det både rart og sjovt at køre bil, samtidig med at miljøet skånes.

Et sekstrins DSG-automatgear er standard. I D ruller bilen frit, når man slipper speederen, mens den i B bremses kraftigt af elmotoren, der virker som en generator, der lader batteriet op.
Et sekstrins DSG-automatgear er standard. I D ruller bilen frit, når man slipper speederen, mens den i B bremses kraftigt af elmotoren, der virker som en generator, der lader batteriet op.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Porsche Cayenne S E-hybrid

Denne udgave af VW Passat er uden tvivl den mest interessante af de opladningshybrider, der er på markedet. Passat GTE dukker op til efteråret i Danmark i både sedan og stationcar-udgaven. Prisen er ikke kendt, men vi gætter på en pris på lige under 500.000 kr.