Jaguar bryder normen: klar med SUV

Jaguar tager springet og melder sig ind i luksus-SUV-klubben. En mellemstor crossover er klar i 2016. Året inden kommer en lille sedan.

Konceptbilen Jaguar C-X17.
Nyt om biler

De klassiske sedaner og sportscoupéer fra Jaguar får inden længe selskab af en rebelsk SUV – eller sports-crossover, som briterne selv kalder den.

Jaguar C-X17 er forløber for en mellemstor SUV, der kommer i 2016. Med en længde på 4,72 meter er bilen på størrelse med Audi Q5.
Jaguar C-X17 er forløber for en mellemstor SUV, der kommer i 2016. Med en længde på 4,72 meter er bilen på størrelse med Audi Q5.
Det første blik ind i den nye verden giver Jaguar for første gang på biludstillingen i Frankfurt, hvor en meget blå konceptbil kaldet C-X17 er en af udstillingens mere markante nyheder.

Kan ikke ignorere SUV

Der skal nok være Jaguar-puritanere, der betragter den slags ”terrænkøretøjer” som majestætsfornærmelse i deres verden, men Jaguar kan ganske enkelt ikke ignorere en så vigtig og hurtigt voksende bilklasse som SUV/crossover.

C-X17 er 4,72 meter lang og dermed i klasse med bl.a. Audi Q5. Akselafstanden er velvoksen: 2,91 meter.

Konceptbilen virker vellykket, markant og med mange Jaguar-elementer. Det kan dog ikke skjule, at en sådan bil med de proportioner virker ganske uvant i dette noble britiske univers, men der er også tid til at vænne sig til de nye tider.

Nye tider, nyt design - med kendte elementer så som baglygterne, der næsten er kopieret fra cabriolet'en F-type.Showbilen står på mægtige 23 tommer fælge.
Nye tider, nyt design - med kendte elementer så som baglygterne, der næsten er kopieret fra cabriolet'en F-type.Showbilen står på mægtige 23 tommer fælge.
Jaguar bekræfter faktisk ikke officielt, at konceptbilen bliver til noget, men Jaguar-folk på standen i Frankfurt efterlod ingen tvivl om, at det sker. 2016 nævnes som sandsynlig produktionsstart.

Lille sedan klar 2015

Inden da, i 2015, kommer der en anden og næsten lige så stor nyhed, bekræfter Jaguar: En kompakt sedan. Dermed gør Jaguar for første gang – bortset fra det mindre lykkelige intermezzo med den Ford Mondeo-baserede X-type – sin entre i den kompakte luksusklasse, hvor Audi A4, BMW 3 og Mercedes-Benz C regerer.

Den nye sedan bliver bygget på samme helt nye aluminiums-undervogn, som også skal bruges til SUV’en. Letvægtskonstruktionen er vigtig, for at den nye sedan og evt. også SUVen kan komme ned under de 100 gram CO2 pr. km, som Jaguar nu stiller i udsigt.

Det bliver dog ikke alle varianter, der vil være så nøjsomme, for Jaguar lover også en model med mindst 300 hestekræfter.

Nye modeller skal give salgsboom

Med den nye sedan og crossover har Jaguar givet det meste af forklaringen på de særdeles ambitiøse vækstplaner, som mærket har.

I Danmark giver det sig udtryk i en ambition om at øge salget fra 40-50 biler i år til 75 i 2014 og 150 i 2016.

Læs også: Britisk luksus vil være større i Danmark

Også omkring 2016 lancerer både Maserati og Bentley deres første SUV-modeller, og nu lufter selveste Rolls-Royce muligheden for at bygge en SUV. Sportsvognsmærket Porsche har nu i to generationer haft en stor SUV og er på vej med en mindre model.