FAQ om Renault-opdatering

Renault vil i løbet af foråret 2017 tilbyde 700.000 bilejere at opdatere deres motorer, da de i virkelig trafik udleder flere af de skadelige NOx'er, end test har vist. FDM følger sagen tæt og giver her svar på de vigtigste spørgsmål.

Renault tilbyder bilejere en opdatering af modeller med 1,6 liters Euro 6 dieselmotor.
Bilist

Renault varslede 21. januar 2016, at koncernen i ville tilbyde ejerne af omkring 700.000 Renault-modeller at få motorstyringen i deres bil opdateret.

Baggrunden var, at den franske bilproducent måtte erkende, at særligt en af deres dieselmotorer i virkelig trafik udleder uforholdsmæssigt meget af de skadelige NOx-gasser (kvælstofilte) i forhold til i test. FDM har fra begyndelsen fulgt sagen tæt og forsøger herunder at svare på nogle af de spørgsmål, Renaults udmelding helt naturligt rejser.

LÆS OGSÅ: Hvad er op og ned på opdatering og NOx'er

Tilmeld dig info-mail

Du kan blive holdt løbende opdateret om udviklingen via mail, hvis du tilmelder dig  her:

Hold mig opdateret om udviklingen

FAQ'en er opdateret 9. marts 2017.

FAQ

Er der en parallel mellem Renaults opdatering og VW-skandalen?

Nej, ikke umiddelbart. Modsat VW, som har indrømmet, at man ulovligt har installeret snyde-software i omkring 11 millioner biler på verdensplan, er der ikke installeret snyde-software i de pågældende Renault-modeller. Desuden lever Renaults biler op til typegodkendelserne og overholder dermed alle gældende lovkrav.   

Hvorfor vil Renault opdatere 700.000 biler?

En række test af forskellige dieselbiler har uafhængigt af hinanden vist, at der er et stort gab mellem den mængde NOx (kvælstofilte), som især en række Renault-modeller udleder i test og i virkelig trafik. Selvom Euro 6-bilerne lever op til gældende lov- og miljøkrav, har Renault erkendt, at forskellen er problematisk høj. For at mindske NOx-udledningen har man derfor udarbejdet en opdatering af bilernes motorstyring, man vil tilbyde bilejerne frivilligt, og som i følge Renault vil reducere udledningen af NOx-gasser.  

I følge Renault selv vil opdateringen sænke den enkelte bils NOx-udledning med op mod 50 procent.

Har opdateringerne forbindelse til tilbagekaldelsen af 16.000 Renault Captur?

Nej. Der er tale om to forskellige sager. Captur-modellerne tilbagekaldes, fordi man i september 2015 konstaterede en produktionsfejl, der havde fundet sted i perioden juli- 4. september. Der er kun tale om dieseludgaver af Renault Captur. Ifølge Renault selv betød fejlen, at bilernes NOx-filter ikke virker helt, som det skal. En opdatering af motorstyringen vil rette dette. Produktionsfejlen knytter sig desuden alene til Renaults 1,5 dieselmotor i 110 hk-udgaven, som ikke er på det danske marked. Ifølge Renault vil tilbagekaldelsen altså ikke berøre danske Captur-ejere. 

Hvilke bilmodeller/motorer drejer det sig om?

Det er kun Renaults 1,6 liters Euro 6B dieselmotor (dCi), Renault mener er så problematisk, at man vil tilbyde ejerne en opdatering af motorstyringen. Til gengæld er motoren udbredt og sidder i flere Renault-modeller (Espace, Kadjar) og i biler fra Nissan, Mercedes-Benz, Dacia og Opel.

FDM har været i kontakt med de danske importører af disse, som alle meddeler, at deres biler ikke er omfattet af opdateringen, da de dels har et andet efterbehandlingssystem, dels en anden motorstyring.

I Danmark sidder den pågældende motor i modellerne Kadjar (544 biler) og Espace (423 biler).  

Hvad betyder det, at man opdaterer bilens motorstyring?

Motorstyringen er så at sige bilens hjerne og regulerer bl.a. bilens EGR-ventil(er), der nedsætter forbrændingstemperaturen i motoren og dermed er afgørende for, hvor meget NOx bilen producerer. Ved at opdatere motorstyringen er det muligt at sænke forbrændingstemperaturen og dermed udledningen af NOx-gasser.

Motorstyringen er samtidig en intelligent størrelse, der over tid tilpasser sig ejerens kørestil. Det betyder, at man ved at opdatere motorstyringen helt eller delvist overskriver den eksisterende information. Det kan igen betyde, at man som ejer kan opleve en anderledes bil, end man er vant til. Det er dog ikke ensbetydende med, at bilen er defekt. 

Hvornår vil Renault begynde at tilbyde opdateringen?

Ifølge Renault Danmark vil man i løbet af maj begynde at tilbyde at opdatere de berørte biler. Det vil ske i forbindelse med, at bilerne kommer til service  -forudsat at det sker på et Renault-værksted.

Bliver jeg kontaktet om opdateringen af Renault?

Nej. Da der alene er tale om en frivillig opdatering af motorstyringen, og at bilerne i øvrigt overholder gældende lov- og miljøkrav, er det ikke muligt at for Renault Danmark at varsko ejerne via SKATs centralregister for Motorkøretøjer (CRM).  

De berørte ejere vil i stedet blive tilbudt opdateringen i forbindelse med, at bilen kommer til service, forudsat at det sker på et Renault-værksted. 

Skal jeg lade Renault opdatere min bil? 

Renault har i en pressemeddelelse d. 7. april 2016 skitseret, hvordan man vil sænke NOx-udledningen ved at opdatere bilernes motorstyring.  

Konkret vil man øge den såkaldte EGR-rate, der nedsætter forbrændingstemperaturen i motoren og er afgørende for, hvor meget NOx (kvælstofilte) motoren producerer. 

Det er imidlertid en løsning, FDM finder problematisk og derfor ikke vil anbefale.

FDM mener, der er stor sandsynlighed for, at opdateringen vil øge bilens brændstofforbrug og føre til en øget tilsodning af EGR-ventilen. Især det sidste er et velkendt problem. At det ikke også skulle forholde sig sådan med Renaults løsning, mangler vi at se dokumentation for. Indtil vi har det, mener FDM ikke, man bør lade sin bil/motorstyring opdatere.

Vælger man alligevel at tage imod Renaults tilbud, mener vi, man som forbruger bør sikre sig dokumentation fra Renault for, hvad der sker med bilen, og at indgrebet ikke ændrer ved bilens egenskaber. Det kan man eventuelt gøre ved skriftligt at tage forbehold, inden man indleverer sin bil. 

Hvad gør FDM?

FDM har begyndelsen fulgt Renaults opdateringsplaner tæt, ligesom vi fra begyndelsen har været i dialog med Renault Danmark. FDM har også forespurgt på dokumentation for, hvilke parameter opdateringen stiller på og for at opdateringen ikke vil påvirke eksempelvis bilens brændstofforbrug, ydeevne eller køreegenskaber. Endelig har FDM spurgt til, hvordan Renault Danmark stiller sig, hvis det efterfølgende viser sig, at opdateringen har haft en negativ betydning for bilen.

FDM er naturligvis klar til at bistå medlemmer, hvis det efterfølgende skulle vise sig at være nødvendigt.

FDM har også lavet en formular, som bilejere kan udfylde, hvor vi løbende vil holde dem ajour med nyt i sagen.

Hold mig opdateret om udviklingen (tilmelding til mailliste) 

Har jeg som berørt bilejer grund til at være bekymret, eller kan jeg gøre krav på godtgørelse?

Nej. Bilerne lever op til gældende typegodkendelser og øvrige lov- og miljø krav og er sikre at køre i.