Konceptbilen G-Code er en Mercedes-Benz crossover på blot 4,10 meters længde, altså et nummer mindre en A-klassen. Men måske er det blot en designøvelse for Kina.
Af
Torben Arent
Foto
Mercedes-Benz
Nyt om biler
Mercedes-Benz G-Code er blot 4,10 meter lang, men virker stor og solid på grund af sin stil og bredde. Fotos: Mercedes-Benz
Vil Mercedes have en lille? Det kan man lokkes til at tro, efter at Mercedes-Benz i Kina har præsenteret denne konceptbil, G-Code.
4,10 meter nøjes bilen med i længden, men er omvendt særdeles bred. Længden alene kunne indikere en lille crossover som konkurrent til Audis formodede Q1 og dermed en lillebror til GLA.
Det lyder ikke ulogisk, men G-Code lader ikke til at være noget særlig konkret varsel om en mindre Mercedes-Benz. Designet er mere ufærdigt end de fleste nyere konceptbiler fra Mercedes-Benz, og navnet falder også uden for normen.
Skabt til kinesisk stil
G-Code har især bagtil en usædvanlig designstil for en Mercedes-Benz.
G-Code er skabt i Kina af hensyn til kinesiske kunder, og bilens tilblivelse skyldes først og fremmest markeringen af Mercedes-Benz’ nye designstudie i Beijing. Det er åbnet nu som del af mærkets Product Engineering Centre.
Designcentret skal som en seismograf opfange bevægelser inden for smag og livsstil blandt kinesiske - og andre asiatiske - kunder og være med til at omsætte det til design i koncept- og produktionsbiler.
Er opladningshybrid
Konceptbilen virker mere fersk og ufærdig end andre Mercedes-konceptbiler.
Konceptbilen er særlig tilpasset trafikken og smagen i store asiatiske byer og er bl.a. spækket med kamera- og assistent-systemer og er forsynet med en ”variabel” opladningsteknik, som giver lang rækkevidde på strøm.