Automatikken svigtede hos Uber

Det var ikke den menneskelige backup-fører, der var ligeglad med trafiklys, men elektronikken der svigtede, da en selvkørende Uber-Volvo kørte over for – muligvis flere - røde lys.

Uber-Volvoen blev fanget af et videokamera i en bagvedkørende taxa i San Francisco.
Nyt om biler

Det vakte opsigt, da en potentielt selvkørende Uber-Volvo blev filmet i at køre klokkeklart over for rødt lys i et fodgængerfelt i San Francisco i december.

Ud over at den grove forseelse blev filmet, viste det sig, at Uber ikke havde søgt tilladelse til forsøg med selvkørende biler hos de californiske myndigheder og straks fik inddraget bilernes registrering.

Umiddelbart efter episoden var det uklart, om Uber-Volvo’en var i automatisk tilstand eller blev kørt af den menneskelige backup-fører, da rødkørslen foregik.

'Selvkørende er sikrest'

En selvkørende bil på et vist niveau kan f.eks. se farven på lyssignalerne, som illustreret her. Men det svigtede seks gange i Ubers forsøgsbil, og den menneskelige fører greb ikke ind. Foto: Torben Arent
En selvkørende bil på et vist niveau kan f.eks. se farven på lyssignalerne, som illustreret her. Men det svigtede seks gange i Ubers forsøgsbil, og den menneskelige fører greb ikke ind. Foto: Torben Arent
En talsperson for Uber har siden sagt, at bilen blev kørt manuelt, og at føreren er suspenderet.

- Det er derfor, vi tror så meget på at gøre vejene mere sikre ved at bygge selvkørende Uber-biler, sagde hun.

Men det passer ikke, at det var en menneskelig fejl, skriver nu den amerikanske avis The New York Times. Bilen var selvkørende på ’gerningstidspunktet’.

Svigtede gennem seks lyskryds

Avisens kilde er to Uber-medarbejdere, der optræder anonymt, samt interne Uber-dokumenter, som avisen har set. Det fremgår, at Ubers program til at genkende trafiklys svigtede i seks tilfælde den dag i San Francisco. ’I dette tilfælde kørte bilen over for rødt lys’, står der i dokumentet.

Det fremgår ikke tydeligt, om det var i alle seks kryds, at bilen kørte over for rødt.

Volvo har leveret de særlige XC90 til Uber med en speciel, robust installation beregnet til selvkørende teknologi, men selve de selvkørerende funktioner og sensorer er Ubers egne.

Uber har som ambition at indføre selvkørende taxaer indenfor en overskuelig fremtid.

SE OGSÅ: Selvkørende Volvo-Uber kører over for rødt