Peugeot 3008 bliver til SUV

En af efterårets store nyheder bliver en komplet ny 3008-SUV. Design, teknik, og indretning er stærkt forbedret takket været den nye platform.

Foto: Peugeot
Nyt om biler

Opskriften på en kompakt crossover er set hos mange bilmærker, men Peugeot synes at have fået noget særligt ud af den: lavere vægt, større indvendig plads, mere sikkerhed, bedre økonomi, flere smarte detaljer samt et design der i stor grad kan individualiseres.

Peugeot 3008 får tidens populære SUV-look. Firehjulstræk tilbydes ikke. Fotos: Peugeot
Peugeot 3008 får tidens populære SUV-look. Firehjulstræk tilbydes ikke. Fotos: Peugeot
Med næste generation af Peugeot 3008 springer fabrikken direkte med på den vogn, der i øjeblikket bare vokser i fart og omfang: Den nye SUV-bølge.

Spændende muligheder

Vi har tidligere set denne biltype i flere afskygninger, men nu er det som om fabrikkerne for alvor har forstået at udnytte de muligheder, de nye fysiske rammer giver, og det kaster markant mere spændende biler af sig.

Motor har gået den nye 3008 efter i detaljer. En meget stor del af de nye sikkerhedssystemer dukker nu for alvor dukker op bilerne fra Peugeot. Alle udgaver af 3008 får således automatisk nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. Dermed får Peugeot for første gang en model med rigtig nødbremse.

Vælger man udgaven med aktiv fartpilot, får man mulighed for at lade bilen bremse helt ned til 0 km/t.

LED-forlygter

Peugeot 3008 kan fås med tofarvet lakering.
Peugeot 3008 kan fås med tofarvet lakering.
På lysfronten er der nu mulighed for den nye LED-teknik, men særligt indretningen omkring førerpladsen imponerer ved første kik. Et helt nyt instrumenthus med en stor digital skærm i stedet for de traditionelle viserinstrumenter virker gennemtænkt. Der er også mulighed for at integrere sin smartphone i høj grad.

SE OGSÅ: Peugeot siger farvel til klassiske instrumenter

Den nye 3008 præsenteres på biludstillingen i Paris til september og er kort efter i Danmark.

Lidt længere end før

Bilen bliver med sine 4,45 m i længden otte cm længere end den nuværende, mens de øvrige mål er bibeholdt. Alligevel er bagsædepladsen øget betydeligt, ligesom bagagerummet er vokset en del. Vægten er samtidig reduceret med 100 kg.

Væk er de normale instrumenter. 3008 bliver første Peugeot med rent digitalt instrumenthus.
Væk er de normale instrumenter. 3008 bliver første Peugeot med rent digitalt instrumenthus.
Som noget nyt vil bilen kunne bestilles i tofarvet lakering og med eller uden plastskærmkanter og plastpaneler, der giver bilen et mere råt udseende. Firehjulstræk er ikke på programmet, men der fås hjælp til lettere terrænkørsel: Grip Control med fem typer vejgreb (normal, sne, mudder, sand og ESP off). Dette system er kombineret med 18 tommer mud & snow-dæk og hill assist descent control.

5008 får plads til syv

Motorerne er hentet fra 308-programmet og omfatter både små turboladede benzinmotorer og de kendte dieselmotorer. Alle udgaver vil kunne tilbydes med automatgear.

Senere på året dukker en syvpersoners udgave op i form af 5008. Den er teknisk identisk med 3008, men er forlænget en smule for at få plads til de to ekstra sæder i bagagerummet.

SE OGSÅ: Ugens spionfotos: Peugeot 3008