Snup en bil på gadehjørnet

København kan snart få moderne delebiler, hvor man kan leje bilen i f.eks. i ti minutter og efterlade den et vilkårligt sted. To operatører står på spring.

Anders Kragelund fra Car2Go bekræfter overvejelser om at begynde i Danmark.
Trafik

Et nyt transportmiddel er på vej i København. Efter alt at dømme vil hovedstaden i løbet af vinteren få en ny form for delebiler, hvor enhver med et abonnement og tilhørende ”chip” kan samle en bybil op et vilkårligt sted i byen og efterlade den et andet vilkårligt sted lidt senere. Nærmeste ledige bil findes og bookes ved hjælp af en app til smartphones, og man betaler pr. minut.

Den nye transportform minder til forveksling om de såkaldte bycykler, men kan være endnu nemmere at bruge, fordi bilerne - i hvert fald i nogle af ordningerne - kan hentes og afleveres hvor som helst inden for zonen, hvor bilen kan parkeres lovligt. Dermed minder den form for delebil om en taxi uden fører og kan supplere egen bil, kollektiv transport, taxi og bycykel.

To har søgt om lov i København

Delebilsordningen fungerer gennem et abonnementssystem, hvor kunderne har et chipkort. Det bruges til at åbne bilen (som her) og sørger for betalingen.  Foto: Torben Arent
Delebilsordningen fungerer gennem et abonnementssystem, hvor kunderne har et chipkort. Det bruges til at åbne bilen (som her) og sørger for betalingen. Foto: Torben Arent
Københavns Kommune bekræfter at have fået ansøgningerne fra såvel Daimlers Car2Go som et samarbejde mellem Arriva og Eon, så det er muligt, at København inden længe har hele to delebilsordninger. Udenlandske eksperter peger ellers på, at der typisk kun vil være plads til én operatør. Det kan også være grunden til, at begge parterne holder kortene tæt til kroppen og ikke vil bekræfte noget over for Motor.

Kommunens Center for Parkering oplyser, at nye regler og en strategi for den nye type delebiler er under udarbejdelse i forvaltningen, og som senere på året skal forelægges politikerne. Bl.a. er de nye delebilsoperatører interesserede i at kunne bruge særlige delebils-p-pladser og få en økonomisk aftale om parkeringsbetalingen.  

Ifølge Motors oplysninger håber Arriva/Eon, som samarbejder med Region Hovedstaden, allerede midt i oktober at kunne begynde med de første af 400 elbiler. Hvilken model eller modeller, der skal bruges, er ikke oplyst.

Car2Go viser bilen København

Car2Go, som har ansat en dansk landechef, kan formentlig være klar omtrent samtidig med sin flåde af indtil videre 200 benzindrevne Smart Fortwo af den udgående generation.

Delebilsfirmaet deltager i elbilmessen Driving Green i København sidst i august og viser dermed, at der er seriøse tanker om at gå i gang i København. Det bekræftes også over for Motor af den ansvarlige for Skandinavien, Anders Kragelund.

"København velegnet"

- Car2go har intense overvejelser om en lancering i København. Vi vurderer, at byen har en stærk grøn profil og derfor bl.a. har et stort potentiale for en moderne delebilsordning, mens der allerede eksisterer en velfungerende offentlig transport, god cykelkultur og en positiv indstilling i forhold til at kombinere transportmuligheder.

Anders Kragelund tilføjer:

- Vi forventer at kunne komme med en konkret udmelding omkring Car2gos aktiviteter i København i nær fremtid.

SE OGSÅ: Google vil ud i trafikken

Tidligere har firmaet Clear Drive arbejdet med et system kaldet Tuxi, som skulle bestå af eldrevne Renault Zoe’er, men Clear Drive har tilsyneladende givet op i København. 

Begge tilbageværende operatører vil formentlig dække et ret stort område, der skal gå et stykke uden for Københavns og Frederiksberg kommuner.

Findes allerede i mange storbyer

Idéen med systemet er, at man blot snupper den på gaden og efterlader den et andet sted inden for zonen. Parkeringsbilletter skal man ikke tænke på.

Den nye form for delebiler, der i fagsprog kaldes ”free flow”, fordi de ikke skal leveres tilbage til samme sted, findes i en del andre europæiske byer, bl.a. Berlin. Hamborg, München, Amsterdam og Paris.