Google vil ud i trafikken

IT-giganten Google tager et skridt videre mod selvkørende biler med et storskalaforsøg med 100 automatiske mikrobiler. Idéen er, at man ikke skal eje bilen, men bruge den som delebil.

Nyt om biler

Bare tryk på kør-knappen. Så simpel mener IT-firmaet Google, at individuel transport kan blive i fremtiden.

Firmaet har vist prototypen til et selvkørende køretøj, som skal bygges i 100 eksemplarer og testes i USA – med særligt uddannede førere bag det rat og de pedaler, som en mulig produktionsudgave ikke vil få.

Sådan forestiller Google sig, at produktionsudgaven kan se ud.
Sådan forestiller Google sig, at produktionsudgaven kan se ud.
Dermed tager Google et skridt ind på de traditionelle bilproducenters bane på omtrent samme måde, som opkomlingen Tesla Motors har gjort sin entré i bilverdenen med elbiler.

Slut med spritkørsel og uopmærksomhed

Google ser enorme muligheder og forandringer med selvkørende biler. Sådan præsenterer Chris Urmson, leder af Googles projekt med selvkørende biler:

”Du kan køre til centrum og spise frokost uden at skulle lægge 20 minutters buffer ind for at være sikker på at finde en p-plads. Ældre borgere kan beholde deres frihed, selv om de ikke kan beholde kørekortet. Og spritkørsel og distraherede førere? Det bliver fortid.”

I første omgang – og måske for altid - er Googles selvkørende bil meget langt fra en rigtig bil, der kan bruges i blandet trafik. Prototyperne minder mere om en lukket golfbil, og de eldrevne køretøjer får en topfart på blot 40 km i timen.

Langt fra bilproducenternes selvkørende biler

Dermed er der indtil videre alenlangt til de konkrete projekter, som bl.a. Volvo, Daimler og Nissan forsker i. Her er det mest i motorvejsmiljø, at producenterne i første omgang tror på mere eller mindre selvkørende biler.

SE OGSÅ: Volvo sender selvkørende biler ud i trafikken

Det lader da også til, at Google går efter delebils-idéen, hvor folk i storbyområder kan hoppe ind i en Google-boble – mere som alternativ til bus, metro eller taxi end til egen bil.

Googles egen præsentationsvideo (engelsksproget)

Forsøgsbilerne er designet til at opfylde de amerikanske "neighborhood"-bilregler, hvor topfarten er stærkt begrænset, og hvor der ikke gælder meget lempelige krav til kollisionssikkerhed.

Prototyperne skal ifølge Automotive News bygges af det lille Detroit-firma Roush Enterprises.