Det kan have lange udsigter, før arbejdet med motorvej mellem Rønnede og Næstved kan gå i gang endsige, hvornår trafikanterne kan få glæde af vejen.
Der er ganske enkelt ingen penge til at gå i gang, selv om et politisk flertal i 2014 afsatte et mindre beløb til ’første etape’ af motorvejen.
Kun en femtedel er bevilget
Det er nu gået op for politikerne, at de 336 mio. kr. ikke rækker til at anlægge noget, ’der giver trafikal mening’.
Hele strækningen mellem Sydmotorvejen og Næstved vil ifølge budgettet koste 1,6 mia. kr. inkl. reserver. Det er mere end i de oprindelige overslag.
Masser af penge - men må ikke bruges
Og selv om Infrastrukturfonden bugner, bliver der ikke frigivet penge til den nødlidende motorvej.
- Med den nuværende investeringsudfordring er det ikke muligt at tilføre midler til projektet, siger transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
- Derfor er vi i forligskredsen blevet enige om at opretholde reservationen og afvente, at der på et senere tidspunkt kan afsættes yderligere midler til enten en første etape, der giver trafikal mening, eller etablering af motorvej på hele strækningen, fortsætter han.
Linjeføring ligger nu fast
Forligskredsen bag motorvejen – alle partier undtagen Enhedslisten – har tilsluttet sig den linjeføring, som Vejdirektoratet har indstillet som den samlet set bedste.
SE OGSÅ: Stregerne er tegnet til motorvej til Næstved
Nu da den stort set præcis linjeføring kendes, vil partierne derfor bruge 56 mio. kr. på ’forlodsovertagelser’. Dermed kan ejere af ejendomme, der påvirkes væsentligt af linjeføringen, søge om fremrykket ekspropriation.