Parkeringpladser eller parker, hvad skal byens rum?

Fredag 18. september var World Park(ing) day, hvor parkeringspladser omdannes til små parker. Ideen er at sætte fokus på, hvordan byrummet bruges. Eventen er sjov, men byen skal opfylde borgernes behov, mener FDM.

Park(ing) foto (
Trafik

Fredag 18. september var World Park(ing) day, hvor parkeringspladser omdannes til midlertidige offentlige områder. Arrangementet har fundet sted over hele verden siden 2005, og også i København kan man opleve de små grønne områder den tredje fredag i september. Tanken bag World Park(ing) day er, at den skal skabe debat om, hvordan byens rum udnyttes.

LÆS OGSÅ: Godt tip til parkering

Byens rum

Dennis Lange fra økonomisk politisk sekretariat var fredag morgen, i dagens anledning, på gaden med DR P4 Kbh sammen med teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell (EL), om begivenheden og byens rum.

”Der er mange bilister i København, og borgerne har ikke en bil for sjov. For mange borgere er bilen en nødvendighed for at få dagligdagen til hænge sammen. Sådan som situationen er nu, er det bestemt ikke let at finde en parkeringsplads i København, og beboerlicensen er nærmere en lotteriseddel, da licensen langt fra er garanti for en plads,” siger Dennis Lange.

Morten Kabell blev valgt på sloganet, ”bilerne skal bagerst” og ønsker byudvikling med mindre fokus på biler. Senest var han i august 2015 fremme i medierne, da han forslog at forhøje beboerlicensen i København med 500 procent. I indslaget på P4 København lægger han sig i samme spor:

”Vi skal have byrum, vi skal have grønne byrum. Og det vil ofte være på bekostning af biler. Men jeg tror at overordnet set, så skal der være plads til begge dele. Men jeg vil klart prioritere de grønne områder”.

LÆS OGSÅ: Forslag: Beboerlicens skal koste 3.500 kr 

Plads til parker

Hos FDM mener man, at parker er en udmærket ting i byrummet. Men skal der anlægges flere grønne områder, så skal det ikke være på bekostning af parkeringspladser, for dem er der i forvejen ikke for mange af i København. I anledning af World Park(ing) day, blev Morten Kabell fredag morgen spurgt af P4 København, hvad fordelen ved at omdanne parkeringspladser til grønne arealer er:

”Fordelen er, at vi får plads til noget andet i gadebilledet end bare parkerede biler. Jeg tror ikke der er nogen der egentlig mener, at en parkeret bil er særlig pæn at se på, og kan vi få plads til steder, hvor folk kan opholde sig, hvor folk kan lege, hvor man kan være, ja så giver det byen nogle kæmpe store kvaliteter, som vi ikke kan være foruden,” forklarer han til P4 København.

Hos FDM er man ikke afvisende overfor, at parkeringspladser kan blive til grønne områder, hvis blot man sørger for, at pladserne erstattes af andre pladser i nærområdet, fx ved at etablere p-huse eller underjordiske p-kældre.

LÆS OGSÅ: Smalle P-pladser presser bilisterne