Hurtigere og mere sikkert til færgen

Vejforbindelsen til Mols-Liniens færger på Sjællands Odde har fået et gevaldigt løft med åbningen af 19 km motortrafikvej. Køreturen forkortes med fem-ti minutter, og beboere langs den gamle vej slipper for op til 90 procent af bilerne.

Motortrafikvejen Holbæk-Vig
Trafik

Den nye motortrafikvej begynder i syd ved Holbækmotorvejens afslutning. Vejen får meget høj standard: overhalingsspor, midterautoværn og 90 km/t.
Den nye motortrafikvej begynder i syd ved Holbækmotorvejens afslutning. Vejen får meget høj standard: overhalingsspor, midterautoværn og 90 km/t.
Det er blevet mere sikkert at få færgen på Sjællands Odde – på flere måder.

29. november åbnede på én gang 19 km fin, ny motortrafikvej på rute 21 mellem Holbækmotorvejens afslutning nordvest for Holbæk og nord for Vig. Herfra fortsætter den nye vej direkte over i den eksisterende motortrafikvej, der har en fartgrænse på 90 km/t.

SE OGSÅ: Detaljeret kort over den nye vej (fra Vejdirektoratet)

Med den nye motortrafikvej skæres der minimum fem minutter af køretiden, men på dage med en del trafik kan det være ti minutter eller mere, vurderer Vejdirektoratet. Dermed er det mere sikkert at nå Mols-Liniens færger uden at lægge ekstra megen buffer ind, fordi køretiden kan beregnes mere præcist.

Trafikken på den gamle landevej, der går gennem adskillige bysamfund og som her langs Lammefjord, falder fra 11.000-17.000 biler i døgnet til 1.000-2000.
Trafikken på den gamle landevej, der går gennem adskillige bysamfund og som her langs Lammefjord, falder fra 11.000-17.000 biler i døgnet til 1.000-2000.
En time fra København til Mols-Linien

Køretiden fra motorvejskryds Brøndby i Storkøbenhavn til færgelejet på Odden vil fremover være ca. én time, efter at bilisterne slipper for bl.a. tre lyskryds, fire bysamfund og et utal af fartbegrænsninger. Den nye vej er desuden ca. én km kortere.

Mols-Linien forventer, at den bedre vejforbindelse vil give rederiet 25.000-30.000 ekstra bilkunder årligt.

Den nye vej vil også være til stor gavn for de mange tusinde sommerhusejere omkring Sejerø Bugt og bilister med ærinde til Nykøbing Sjælland, Vig og Rørvig og det øvrige Odsherred.

2+1-vej med midterautoværn

Motortrafikvejen har skiftevis to spor i dene ene retning og to spor i den anden retning. Hver overhalingsstrækning er en-to km lang.
Motortrafikvejen har skiftevis to spor i dene ene retning og to spor i den anden retning. Hver overhalingsstrækning er en-to km lang.
Køreturen bliver også markant mere sikker, for den snoede, smalle vej rute 21 erstattes af Danmarks mest sikre motortrafikvej. Den nye vej er nemlig anlagt som en 2+1-vej med midterautoværn på alle 20 km og med sikre overhalingsmuligheder på halvdelen af strækningen i hver retning. Dermed kan campingvogne, busser og lastbiler overhales sikkert. Traktorer slipper bilisterne helt for.

LÆS OGSÅ: Kabelautoværn gør comeback

Også for beboere langs vejen vil motortrafikvejen være et gevaldigt løft i sikkerhed og tryghed. Antallet af biler pr. døgn på den gamle vej vil falde fra ca. 11.000-17.000 til omkring 2.000 nogle steder og helt ned under 1.000 andre steder.

Der måtte paraplyer til, da transportminister Pia Olsen Dyhr klippede snoren til den nye motortrafikvej.
Der måtte paraplyer til, da transportminister Pia Olsen Dyhr klippede snoren til den nye motortrafikvej.
Motortrafikvejen bliver også en køn oplevelse for trafikanterne. Vejen snor sig i bløde buer og med en del stigninger og fald gennem et landskab, hvor der ikke hidtil har været en vej. Et par steder er der udsigt ned til kanalerne i den afvandede del af Lammefjord.

Tre tilslutningsanlæg, ingen rasteplads

Der er anlagt tre tilslutningsanlæg til den nye vej: ved Grevinge, ved Vig (et ”halvt”, sydvendt) og ved vejens nordlige afslutning som erstatning for det hidtidige lysregulerede kryds.

Fra motortrafikvejen er der hurtige kik ned til kanalerne i den afvandede del af Lammefjord.
Fra motortrafikvejen er der hurtige kik ned til kanalerne i den afvandede del af Lammefjord.

Desuden indgår en omfartsvej syd om Grevinge og en kommende omfartsvej ved Hønsinge. En planlagt rasteplads syd for Vig er derimod sparet væk, og dermed er der slet ingen rastepladser på de 19 km motortrafikvej.

Derimod åbner Vejdirektoratet omsider en projekteret rasteplads for enden af selve Holbækmotorvejen. Det sker inden for et par uger. Rastepladsen blev delvist anlagt samtidig med motorvejen, men åbnes først nu for trafikanterne. Der bliver toiletter og intet andet. Rastepladsen er dog så stor, at der er plads til senere at anlægge kiosk eller sågar benzinstation.

Pris: 1,4 mia. kr. - højst

Motortrafikvejen ledes i den nordlige ende direkte over i den eksisterende motortrafikvej. Et lyskryds her er nedlagt, og i stedet er der anlagt et niveaufrit-tilslutningsanlæg. Endnu 30 timer før åbningen havde entreprenørerne travlt med at gøre vejen færdig her.
Motortrafikvejen ledes i den nordlige ende direkte over i den eksisterende motortrafikvej. Et lyskryds her er nedlagt, og i stedet er der anlagt et niveaufrit-tilslutningsanlæg. Endnu 30 timer før åbningen havde entreprenørerne travlt med at gøre vejen færdig her.
Budgettet for den nye vej er på 1,4 mia. kr., men projektchef i Vejdirektoratet, Steen Ogstrup, vurderer, at den faktiske pris bliver en anelse lavere.

Vejforbindelsen over Kattegat fik senest et løft med forlængelsen af Holbækmotorvejen i 2006 og udvidelsen af Holbækmotorvejen fordi Roskilde i 2012.

I 2014 kommer den en forbedring på jysk side, når en 2+1-motortrafikvej syd for Randers giver rute 21 direkte forbindelse til motorvej E45.