29. november åbnede på én gang 19 km fin, ny motortrafikvej på rute 21 mellem Holbækmotorvejens afslutning nordvest for Holbæk og nord for Vig. Herfra fortsætter den nye vej direkte over i den eksisterende motortrafikvej, der har en fartgrænse på 90 km/t.
SE OGSÅ: Detaljeret kort over den nye vej (fra Vejdirektoratet)
Med den nye motortrafikvej skæres der minimum fem minutter af køretiden, men på dage med en del trafik kan det være ti minutter eller mere, vurderer Vejdirektoratet. Dermed er det mere sikkert at nå Mols-Liniens færger uden at lægge ekstra megen buffer ind, fordi køretiden kan beregnes mere præcist.
En time fra København til Mols-Linien
Køretiden fra motorvejskryds Brøndby i Storkøbenhavn til færgelejet på Odden vil fremover være ca. én time, efter at bilisterne slipper for bl.a. tre lyskryds, fire bysamfund og et utal af fartbegrænsninger. Den nye vej er desuden ca. én km kortere.
Mols-Linien forventer, at den bedre vejforbindelse vil give rederiet 25.000-30.000 ekstra bilkunder årligt.
Den nye vej vil også være til stor gavn for de mange tusinde sommerhusejere omkring Sejerø Bugt og bilister med ærinde til Nykøbing Sjælland, Vig og Rørvig og det øvrige Odsherred.
2+1-vej med midterautoværn
Køreturen bliver også markant mere sikker, for den snoede, smalle vej rute 21 erstattes af Danmarks mest sikre motortrafikvej. Den nye vej er nemlig anlagt som en 2+1-vej med midterautoværn på alle 20 km og med sikre overhalingsmuligheder på halvdelen af strækningen i hver retning. Dermed kan campingvogne, busser og lastbiler overhales sikkert. Traktorer slipper bilisterne helt for.LÆS OGSÅ: Kabelautoværn gør comeback
Også for beboere langs vejen vil motortrafikvejen være et gevaldigt løft i sikkerhed og tryghed. Antallet af biler pr. døgn på den gamle vej vil falde fra ca. 11.000-17.000 til omkring 2.000 nogle steder og helt ned under 1.000 andre steder.
Motortrafikvejen bliver også en køn oplevelse for trafikanterne. Vejen snor sig i bløde buer og med en del stigninger og fald gennem et landskab, hvor der ikke hidtil har været en vej. Et par steder er der udsigt ned til kanalerne i den afvandede del af Lammefjord.Tre tilslutningsanlæg, ingen rasteplads
Der er anlagt tre tilslutningsanlæg til den nye vej: ved Grevinge, ved Vig (et ”halvt”, sydvendt) og ved vejens nordlige afslutning som erstatning for det hidtidige lysregulerede kryds.
Desuden indgår en omfartsvej syd om Grevinge og en kommende omfartsvej ved Hønsinge. En planlagt rasteplads syd for Vig er derimod sparet væk, og dermed er der slet ingen rastepladser på de 19 km motortrafikvej.
Derimod åbner Vejdirektoratet omsider en projekteret rasteplads for enden af selve Holbækmotorvejen. Det sker inden for et par uger. Rastepladsen blev delvist anlagt samtidig med motorvejen, men åbnes først nu for trafikanterne. Der bliver toiletter og intet andet. Rastepladsen er dog så stor, at der er plads til senere at anlægge kiosk eller sågar benzinstation.
Pris: 1,4 mia. kr. - højst
Budgettet for den nye vej er på 1,4 mia. kr., men projektchef i Vejdirektoratet, Steen Ogstrup, vurderer, at den faktiske pris bliver en anelse lavere.Vejforbindelsen over Kattegat fik senest et løft med forlængelsen af Holbækmotorvejen i 2006 og udvidelsen af Holbækmotorvejen fordi Roskilde i 2012.
I 2014 kommer den en forbedring på jysk side, når en 2+1-motortrafikvej syd for Randers giver rute 21 direkte forbindelse til motorvej E45.