Lastbiler undgår at mase personbiler

Volvo lastbiler gør nu et nyt sikkerhedssystem til standard. Den automatiske nødbremse kan i vidt omfang forhindre de voldsomme ulykker, hvor en uopmærksom lastbilchauffør kører op bag i holdende personbiler.

Bilist

En sjælden, men frygtet og blodig ulykkestype vil i fremtiden blive endnu mere sjælden. Lastbiler får snart en automatisk nødbremse, der helt eller delvist kan forhindre lastbiler i at brage op bag i personbiler og andre lastbiler bagfra.

Nødbremsen hos Volvo Lastvogne er særlig avanceret og præcis, da den både arbejder med radar og kamera.
Nødbremsen hos Volvo Lastvogne er særlig avanceret og præcis, da den både arbejder med radar og kamera.
Det er en ulykkestype, der især opstår på motorveje, hvor chaufføren overser stillestående og langsomt kørende trafik.

Standard på mange modeller

Volvo Lastvogne gør nu nødbremsen til standard på sine store to- og treakslede trækkere, hvilket udgør en stor del af lastvognssalget.

Dermed kommer Volvo, de er Danmarks langt største lastbilmærke, EU-lovgivning i forkøbet, idet nye lastbiler fra 1. oktober 2015 skal være udstyret med den vigtige sikkerhedsfunktion.

Bl.a. Scania og Mercedes-Benz har nødbremsen på ekstraudstyrslisten.

Advarer og bremser

Føreren får en rød lampe som advarsel og dernæst en højlydt alarm. Til sidst bremser lastbilen selv.
Føreren får en rød lampe som advarsel og dernæst en højlydt alarm. Til sidst bremser lastbilen selv.
Sikkerhedsudstyret virker i princippet helt som i personbiler. Når lastbilen opdager en fare forude, alarmerer den føreren ved først et kraftigt rødt lys i førerkabinen, og hvis føreren ikke reagerer fortsætter automatikken med lydalarm, en moderat bremsning og slutteligt hamrer lastbilen bremser hård i.

Lovgivningskravet lyder fra 2015 på, at systemet skal reducere hastigheden med mindst ti km/t., når der er en stillestående bil forude. Fra 2018 er det mindst 20 km/t. Volvo siger, at dets system allerede nu lever op til 2018-kravene.

I praksis har systemet stor virkning, for en reduktion på 20 km/t betyder en stor reduktion i bevægelsesenergien, og normalt vil føreren reagere, når den røde lampe lyser.