Fords familieflytter bliver avanceret

Fords store syvpersoners familiebil, Galaxy, kommer til efteråret i en ny generation, der kan få al den teknik og komfort, som den nye Mondeo tilbyder.

Galaxy bevarer meget af grundformen fra forrige generation, bl.a. den store bagrude.
Nyt om biler

Galaxy er umiskendelig en MPV, men Mondeo-trill'en og de forholsvis smalle og tilbagetrukne forlygter er med til at give dynamik. Lygterne kan fås med fuld LED-teknik, der kan kombinere nær- og fjernlys på én gang uden at blænde. Fotos: Ford
Galaxy er umiskendelig en MPV, men Mondeo-trill'en og de forholsvis smalle og tilbagetrukne forlygter er med til at give dynamik. Lygterne kan fås med fuld LED-teknik, der kan kombinere nær- og fjernlys på én gang uden at blænde. Fotos: Ford
Familietransport på første klasse er der ifølge Ford tale om, hvis man stiger ombord i tredje generation af Galaxy, der er klar i Danmark til efteråret. Dermed er der også gået ti år, siden anden generation kom.

Bygget på Mondeo-teknik og et halvt nummer større end S-Max, som kommer til sommer, tilbyder Galaxy i hvert fald endnu mere plads end S-Max og kan fås med et hav af avanceret komfort- og sikkerhedsudstyr.

Plads til syv voksne

Galaxy adskiller sig fra S-Max ved at være en gennemført syvpersoners bil, og hvor S-Max bevarer lidt af personbilens dynamiske udseende, bekender Galaxy kulør som en højere og mere kasseformet, praktisk MPV.

SE OGSÅ: Ford holder liv i den store MPV

Med tryk på en knap kan de fem bagsæder lægges ned til et plant gulv.
Med tryk på en knap kan de fem bagsæder lægges ned til et plant gulv.
MPV’en er opbygget traditionelt med almindelige døre og syv individuelle sæder, og en af nyhederne er, at bilen kan fås med elstyring af anden og tredje sæderække: De fem bageste sæder via en knap klappes ned, og det er også muligt at hæve sæderne på tredje sæderække via knapper.

Lidt mere loftshøjde

På anden og tredje række er der blevet én cm mere loftshøjde end i den tidligere generation, og bagsædepassagererne får dedikeret klimaanlæg med separate kontrolpaneler.

Forsæderne kan fås med indbygget massage og med både varme og køling. Desuden tilbydes varme i rattet, elektrisk justerbar ratstamme og panoramaglastag, der kan åbnes.

Analog eller digital instrumentering

Førerpladsen fås med valg mellem analog og digital instrumentering. Desuden er der en stor berøringsfølsom skærm i midterkonsollen.
Førerpladsen fås med valg mellem analog og digital instrumentering. Desuden er der en stor berøringsfølsom skærm i midterkonsollen.
Galaxy fås med enten traditionel, analog eller digital instrumentering. Med sidstnævnte er der animerede udgaver af et analogt speedometer og omdrejningstæller på en ti tommers skærm. Forskellige brugere kan vælge forskellige opsætninger.

Listen med muligt sikkerhedsudstyr er meget lang og svarer til det, man kan få til Mondeo.

Fire gange diesel, to gange benzin

Motorprogrammet er stort og består af fire toliters dieselmotorer på henholdsvis 120, 150, 180 og 210 hk samt en 1.5 benzin med 160 hk og 2.0-benzin med 240 hk.

Ford Galaxy lanceres i Danmark til efteråret, og Ford kender allerede fra-prisen, som er godt 486.000 kr. for en 1.5-benzin med Trend-udstyr.