Ny varebil kører på brint

Endnu en brintbil er kommet til Danmark i form af en modificeret udgave af den eldrevne Renault Kangoo. Københavns Kommune kan blive første kunde.

Renault Kangoo på el og brint. Fotos: Søren W. Rasmussen, FDM
Nyt om biler

Renault Kangoo ZE H2 er navnet på den nye varevogn, der både er en elbil, der kan lades op og en brintbil, der kan tankes op. Tilsammen giver det en rækkevidde på 300 km. Foto: Søren W. Rasmussen, FDM
Renault Kangoo ZE H2 er navnet på den nye varevogn, der både er en elbil, der kan lades op og en brintbil, der kan tankes op. Tilsammen giver det en rækkevidde på 300 km. Foto: Søren W. Rasmussen, FDM
Pierre Dodu er direktør for det franske firma Symbio, der står for udvikling og produktion af en lang række brintkøretøjer, og han er ikke et sekund i tvivl, når han fortæller Motor om den nyeste brintbil fra hans fabrik: Dette er ikke et udviklingsprojekt, ej heller en vision, men derimod kort og godt en bil, som alle kan gå ud at købe allerede i dag.

Den bil han taler om, er en ombygget udgave af den elektriske varevogn, som Renault lancerede for nogle år siden. Den er bygget over den store Kangoo, men kan som elektrisk varevogn kun køre omkring 100 km på en opladning. Med den nye brintteknik installeret, kan rækkevidden øges til 300 km, idet en brændselscelle løbende omdanner brint til strøm og vand, så batteriet ikke så hurtigt løber tør.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af brintbilen Toyota Mirai

Tanken til brinten er placeret i varerummet, og under gulvet ligger batterierne som i den almindelige elbilsudgave af Renault Kangoo.
Tanken til brinten er placeret i varerummet, og under gulvet ligger batterierne som i den almindelige elbilsudgave af Renault Kangoo.
Brændselscellen er ikke stærk nok til at drive bilen alene i normal drift, men netop ved at lade på batteriet hele tiden, kan der lægges 200 km til elbilens rækkevidde, og så bliver den med et slag brugbar for en lang række virksomheder og kommuner. Af samme grund er Københavns Kommune allerede nu stærkt interesseret i den nye kombinerede el- og brintbil.

Når batteri og brinttank er tom, skal bilen både lades op og tankes med brint. Har man kun adgang til brint, kan brændselscellen lade batteriet tilstrækkeligt op i løbet af en times tid, så man kan køre videre.

En dyr sag

Et indbygget tankdæksel skjuler studsen til brintpåfyldningen. Det tager ca. fem minutter at fylde bilen med to kg brint.
Et indbygget tankdæksel skjuler studsen til brintpåfyldningen. Det tager ca. fem minutter at fylde bilen med to kg brint.
Symbio er et fransk ingeniørfirma, og det er dem, der står bag selve udviklingen af den nye kombinerede el- og brintbil. Franske Michelin er også med i projektet og ejer også en stor del af Symbio. Desuden er Renault partner, og det er således den franske bilfabrik, der står for selve opbygningen af bilerne i Frankrig.

Endnu er der kun bygget 120 biler, og en af dem har været på rundtur i Norden for at udbrede kendskabet til teknikken for Københavns Kommune og for andre kunder, der har vist interesse for projektet, herunder PostNord.

SE VIDEO: Fremtidens brintbiler

Som elbil koster varevognsudgaven af Kangoo ZE 160.000 kroner plus moms, og oven i den pris skal man lægge 250.000 kroner til brintteknikken, som inkluderer en brinttank, en brændselscelle og alle styresystemerne. EU giver i øjeblikket et tilskud på 60.000 kr., og så lander den færdige pris på omkring 350.000 kroner plus moms.

Indbygget varme

Renault Kangoo ZE H2 er noget så sjældent som en plug-in hybrid, der forener elbilens fordele med brintbilens rækkevidde.
Renault Kangoo ZE H2 er noget så sjældent som en plug-in hybrid, der forener elbilens fordele med brintbilens rækkevidde.
Teknikken i den nye el- og brintbil tager udgangspunkt i det batteri og den elmotor, som elbilen oprindeligt leveres med. Batteriet er på 22 kWh, og til sammenligning kan brændselscellen over tid levere 30 kWh, hvilket giver den omtalte rækkevidde på omkring 300 km.

Men ud over selve strømmen leverer brændselscellen også varme, og det er et vigtigt element her i det kolde Nord, hvor energi til opvarmning af kabinen i en elbil normalt hentes fra batteriet, hvilket yderligere reducerer rækkevidden. Ved at genbruge brændselscellens varme, får man altså både øget komfort og længere rækkevidde.

LÆS OGSÅ: Overblik over brintbiler i Danmark

Tanken er placeret i varerummet og indeholder to kg brint, der opbevares under 700 bars tryk. En tom tank kan fyldes på omkring fem minutter, og Danmark har i øjeblikket ni tankstationer fordelt over landet, og flere ventes at åbne i de kommende år.

Flere brintbiler i år

I øjeblikket er antallet af bilmodeller, der kan køre på brint ret begrænset. Første bilmodel herhjemme var Hyundai ix35, og siden er Toyota Mirai kommet til. I år lanceres Honda Clarity, der i lighed med de to andre er personbiler med plads til mellem fire og fem personer.

Derefter skal vi ind i 2017 og 2018, før vi ser flere brintbiler, men så dukker de også op i pænt stort omfang i form af nye modeller fra Mercedes-Benz, GM (Opel), Renault/Nissan, BMW og VW/Audi.

LÆS OGSÅ: Om Danmarks første brintbil, Hyundai ix35

Billigste brintdrevne personbil er Hyundai ix35 til 625.000 kroner. Toyota Mirai kan endnu kun leases, og priserne på Honda Clarity er endnu ikke offentliggjort. I øjeblikket er der ikke registreringsafgift på brintbiler i Danmark.

Symbio producerer foruden denne Kangoo også busser, lastbiler og renovationskøretøjer, der alle kombinerer batteridrift med en brændselscelle, der kan forlænge rækkevidden. Sådanne køretøjer ventes at dukke op i mange af de byer, der har annonceret stop for kørsel med dieseldrevne køretøjer i midten af byerne i løbet af de kommende år.