Mercedes lader op til stor elbil-æra

Daimler giver overgangen fra forbrændingsmotorer til elbiler et boost med en stor batterifabrik i Tyskland.

Grundstens-læggelsen til den tyske batterifabrik.
Nyt om biler

Fremtiden er elektrisk - hvornår den fremtid så end indfinder sig.

Daimler med mærkerne Mercedes-Benz og Smart satser på, at elbiler ganske snart vil fylde meget. Firmaet vil have mere end ti rene elbiler i serieproduktion fra 2022.

Batterifabrik indviet af forbundskansleren

Mercedes-Benz er ved at skabe et nyt undermærke, EQ, der skal stå for dedikerede elbiler. foto: Torben Arent
Mercedes-Benz er ved at skabe et nyt undermærke, EQ, der skal stå for dedikerede elbiler. foto: Torben Arent
Det kræver batterier, masser af batterier, og derfor er koncernen gået i gang med at opføre en kæmpe batterifabrik hjemme i Tyskland.

Begivenheden med at lægge grundstenen til den nye fabrik var så vigtig, at ikke blot Daimler- og Mercedes-Benz-topchef Dieter Zetsche var med; det var forbundskansler Angela Merkel, der forestod grundlæggelsen.

Kassen til et elbilbatteri udgjorde ’grundstenen’.

To fabrikker i Tyskland, 7,5 mia. kr. i alt

Det er bemærkelsesværdigt, at fabrikken placeres i højtlønslandet Tyskland. Det sker i byen Kamenz nær Dresden, ved siden af en eksisterende og noget mindre batterifabrik. Begge fabrikker drives af datterselskabet Accumotive.

Den nye fabrik ventes klar midt i 2018, og den vil ganske hurtigt nå op på 1.000 medarbejdere. De to tyske fabrikker vil samlet råde over 80.000 kvadratmeter.

Mest i Asien i dag

I alt vil Daimler inden for kort tid investere omkring 7,5 mia. kr. i batterifabrikker flere steder i verden.

Batterifremstilling vil blive en kæmpe forretning og samtidig strategisk vigtigt for bilproducenter at have kontrol over.

I dag fremstilles de fleste elbilbatterier i Asien foruden Teslas produktion i USA og snart også i Europa. Desuden har Nissan en mellemstor batterifabrik i Storbritannien.

SE OGSÅ: EQ er Mercedes' elektriske fremtid