EQ er Mercedes’ elektriske fremtid

Mercedes-Benz kører ad elvejen med det nye undermærke, EQ. Det er et modsvar på bl.a. BMWs i-mærke og skal bestå af en familie af elbiler. 500 km’s rækkevidde loves der. Men nok først i 2020.

Mercedes' elektriske fremtid: EQ
Nyt om biler

Elektrisk intelligens. Det betyder navnet på Mercedes-Benz’ elbilmærke, EQ. Det nye undermærke blev født på biludstillingen i Paris, bliver en pendant til AMG-sportsmærket og skal konkurrere mod bl.a. BMWs elektriske i-mærke.

Den første EQ-model bliver denne kompakte crossover. Den mørke grill med lys-detaljer markerer signaturen for elektriske biler. Stjernen lyses op af hvidt lys, mens det blålige skær skaber en nyfortolkning af den klassiske Mercedes-grill. Fotos: Torben Arent
Den første EQ-model bliver denne kompakte crossover. Den mørke grill med lys-detaljer markerer signaturen for elektriske biler. Stjernen lyses op af hvidt lys, mens det blålige skær skaber en nyfortolkning af den klassiske Mercedes-grill. Fotos: Torben Arent
Selv om Generation EQ formentlig først er salgsklar i 2020, er designet af konceptbilen ”meget tæt” på produktionsbilen, fortæller en Mercedes-designer til Motor.

Kompakt crossover

Bilen er en kompakt crossover med coupé-stil, noget i stil med GLC Coupé.

EQ-mærket vil – som BMWs i-mærke - også omfatte en masse ting omkring elbilen, både mere abstrakte ting og noget konkret som ladeapparater.

SE OGSÅ: VWs lyse fremtid

EQ-modellen har to motorer og firehjulstræk.
EQ-modellen har to motorer og firehjulstræk.

15-25 procent elbiler

Selv om den første EQ-model først er klar omkring 2020, er det Mercedes-Benz’ mål at have ti modeller til salg i 2025. Antallet omfatter formentlig karrosserivarianter af samme model.

I 2025 er målet, at elektriske biler skal udgøre mellem 15 og 25 procent af det globale salg, og Mercedes-Benz erklærer, at mærket vil være verdens førende elbilmærker inden i premium-segmentet.

500 km, 400 hk

'Generation EQ' kalder Mercedes-Benz sit nye, elektriske univers.
'Generation EQ' kalder Mercedes-Benz sit nye, elektriske univers.
Den første EQ-model får en rækkevidde på 500 km. Det store batteri fylder hele bunden som i en Tesla, og der er – tilsyneladende som standard – to motorer, en ved hver aksel. Dermed får bilen firehjulstræk, og den bliver også særdeles hurtig, da de to motorer tilsammen yder 300 kW, godt og vel 400 hk.

Alle EQ-modeller bliver baseret på samme rent elektriske arkitektur. Den kan skalleres på alle måde, så der kan bygges biler i mange størrelser og typer.

SE OGSÅ: Mercedes har sat sigtekornet på Tesla