Når den nye udgave af Renault Twingo til marts får premiere på biludstillingen i Genève, vil den på ét punkt for alvor skille sig ud fra konkurrenterne i mikroklassen: den bliver den første mini-Renault med motoren bagi siden den legendariske Renault 4CV, der udgik af produktion i 1961. Desuden er fem døre nu standard – siden debuten for 22 år siden har Twingo ellers kun kunnet fås med tre døre.
Den utraditionelle konstruktion skyldes, at den nye Twingo er udviklet sammen med Daimler-koncernen (Mercedes) og deler det meste af teknikken med næste generation af Daimlers lille topersoners bybil Smart Fortwo samt en kommende firedørs version, Smart Forfour. Både Twingo og Smart-bilerne skal produceres på en Renault-fabrik i Slovenien.
LÆS OGSÅ: Ny Twingo debuterer ad bagdøren
Rummelig som større biler
Twingo anno 2014 bliver omtrent lige så stor som forgængeren, men Renault lover, at kabinepladsen kan måle sig med større bilers, blandt andet fordi hjulene er placeret helt ude i hjørnerne. Kabinen får vi dog først at se ved verdenspremieren i Genève.
En anden gevinst ved motorplaceringen skulle være den stærkt reducerede venderadius.
Ligesom på Renault Clio er de bageste dørhåndtag forsænkede, så bilen ved første blik ligner en tredørs. Ifølge Renault-chefdesigner Laurens van den Acker er linjerne inspireret både af den første Twingo fra 1992 og 1970ernes Renault 5, men mange ser sikkert også adskillige lighedspunkter med Fiat 500.
Til at begynde med kan Twingo ligesom original-Twingoen kun leveres i fire ganske markante farver – lyseblå, hvid, gul og rød.
LÆS OGSÅ: Varm sommer i mikroklassen
Tre cylindre
Indtil den officielle premiere holder Renault de tekniske detaljer tæt ind til kroppen, men ifølge Motors kilder får Twingo en trecylindret 1.0-liters benzinmotor med enten 65 eller 90 hk. En version med dobbeltkoblings-gearkasse skal følge senere.
Ifølge Renault Danmark kommer den nye Twingo hertil i løbet af efteråret 2014, og priserne forlyder der endnu ikke noget om.